Herinneringen zijn onbetrouwbaar, vraag het aan mijn moeder
In ‘The Unreliable Archives’ verzamel ik een eigenzinnige collectie autobiografische, wetenschappelijke en geschiedkundige materialen. Wat kan groeien uit de kruisbestuivingen tussen deze materialen? Vanuit interviews met familieleden en mensen uit (post-)Apartheid Zuid Afrika in combinatie met inzichten vanuit plantkunde en geologie, distilleer ik polyfonische teksten, artefacten, klanken, en handelingen. Wat voor de-compositie kan uit deze gebaren ontstaan? Hoe composteren we koloniale denkwijzen? Wat betekent wortels schieten en thuis vinden?
The Unreliable Archives zijn open source, offline archieven vol onbetrouwbare (collectieve) herinneringen. Ik wil een publiek uitnodigen om hun handen vuil te maken, mee te lezen, denken, voelen. Welke mogelijke verschuivingen en rituelen van transformatie kunnen ontstaan in deze ontmoetingen.
Credits: Maker: Rona Kennedy / Huidige partners: Workspace Brussels, CAMPO, Mestizo Arts Platform, Rataplan, Voo?uit, ONBETAALBAAR / In artistieke dialoog met Kopano Morago (Dramaturg & coach), Sanne Van Rijn, Enrica Camporesi & Charlotte Peys (gesprekspartners), Célia Fechas (performance), Bart van den Eynde, Sophie de Somere, Steven Brys. Saskia Louwaard & Katrijn Baetens (Scenografie), Duraid Abbas Ghaieb (beweging en rituelen) / Ondersteund binnen het kader van de post-experience Masters in Theater (Regie en scenografie) at Toneelacademie Maastricht en met een kortlopende ontwikkelingsbeurs binnen het kunstendecreet van de Vlaams Overheid.
Stanza – On Proximity. Een artistiek onderzoek door Enrica Camporesi, Rona Kennedy en Mestizo Arts Platform (Fiëbre vzw) met de steun van Rataplan, De Vlaamse Gemeenschap en de Stad Antwerpen