Oertaal: oefeningen

In ‘Oertaal: oefeningen’ wil ik experimenteren met tekeningen, korte tekstfragmenten en andere multidisciplinaire miniaturen om te verkennen hoe wij dingen maken met woorden.

Enrica Camporesi.

In ‘Oertaal: oefeningen’ zoek ik de vorm van een mythe die de dubbele creatie van taal en de mensheid kan vatten. Binnen het kader van deze mythe staat er alvast een Oermoeder die haar reusachtige zoon in veel te veel stukken kwijt is. Zij is de borst en de buik, het eten en de mond, het oor en het woord, het oog en de kijker. Zij heeft ongetwijfeld kennis van zaken (zij is een Oermoeder!) maar waarvoor dient al haar kennis als het niet helpt om haar schepsel te redden?

Het schrijven en vertellen van de mythe is deel van een lopend artistiek onderzoek naar de kracht van taal als performatieve sleutel om ergens bij te horen. Dat betekent voor mij – momenteel – dat wij via een taal in relatie komen, betekenis (niet) delen en dus thuis (kunnen) horen. In Oertaal: oefeningen wil ik experimenteren met tekeningen, korte tekstfragmenten en andere multidisciplinaire miniaturen om te verkennen hoe wij dingen maken met woorden.

Credits: concept en maken: Enrica Camporesi / productie: Mestizo Arts Platform / techniek: Rataplan / met dank aan Carl, Dario en Giorgio Cappelle // in artistieke dialoog met Duraid Abbas Ghaieb (dramaturgie), Rona Kennedy (partner in gesprek), Charlotte Peys (visueel denken), Hussein Shabeeb (video) / in lopende conversatie met 0090, Geert Belpaeme, Ahilan Ratnamohan, Sanne Van Rijn, Bart Van Den Eynde en de collega’s van de Toneelacademie Maastricht

Stanza – On Proximity. Een artistiek onderzoek door Enrica Camporesi, Rona Kennedy en Mestizo Arts Platform (Fiëbre vzw) met de steun van Rataplan, De Vlaamse Gemeenschap en de Stad Antwerpen