MAFfe edities, nieuwtjes, verslagen, ...

Artiesten over WIPCOOP

Hier leest u enkele quotes van artiesten die in de afgelopen jaren deelnamen aan de Work In Progress, nu WIPCOOP.

De volledige brieven kan u HIER bekijken.

Junior Mthombeni (Regisseur bij KVS, theatermaker, acteur, muzikant) – voorstelling Malcolm X, Rumble in da Jungle, Troost, H&G…

Het belangrijkste van MAP is durf, durf om te tonen wat er leeft in een verstedelijkte context en durf om te investeren in jong werk. Ik vind het een belangrijk platform, het zijn vernieuwers, wat je overal ziet gebeuren is dankzij MAP.

Sachli Gholamalizad (Theatermaker bij KVS, artist in residence bij Vooruit, actrice)Voorstelling  A reason to talk

Helaas is het vaak erg moeilijk om als beginnende maker zichtbaar te worden en feedback te krijgen van professionelen uit het vak. WIP bood mij daar de kans toe en heeft uiteindelijk mee bijgedragen aan de vele deuren die voor me geopend zijn. De professionele feedback heeft me echt geholpen verder te slijpen aan de voorstelling ‘A reason to talk’  die uiteindelijk 4 jaar later en verschillende prijzen verder nog steeds wereldwijd getoond wordt. Ondertussen ben ik blij één van de gezichten van de KVS én artist in residence van Kunstencentrum Vooruit te mogen zijn, en speel ik daarnaast in verschillende series en films, zowel nationaal als internationaal.

Mathieu Charles (maker, rapper, slampoet) – toonmoment Fanon! Mixtape

Ik navigeer vandaag veel vlotter in de kunsten en heb een veel concreter beeld van hoe ik als artiest wil evolueren en bij wie ik daarvoor terecht kan. De omkadering en nazorg van MAF was een extra ruggensteun en gaf handvatten om het creatieve proces verder te zetten. Ze bleven me ook opvolgen. Ik kan me niet inbeelden dat ik het traject dat ik bij MAP/WIP heb mogen afleggen ergens anders ook zou kunnen. MAP/WIP is een excellente en unieke partner voor makers die elders vaak onzichtbaar zijn.

Aminata Demba (Theatermaker, actrice, documaker)Voorstelling Dis Moi wie ik ben, Pelikaanstraat 20

Zonder WIP, geen Aminata Demba. WIP is voor mij van fundamenteel belang geweest (en is het nog steeds) om vruchtbare stappen te zetten in mijn professioneel artistieke carrière. Niet alleen is de werking zeer laagdrempelig en toegankelijk, ook biedt het toegang tot een belangrijk netwerk waarin je jezelf als artiest kunt voortbewegen en ontplooien.

Fikry el Azzouzi (Schrijver, theatermaker bij KVS) – voorstellingen:Malcolm X, Rumble in da Jungle, Troost, Drarries in de nacht

Met SINCOLLECTIEF hebben we lang geleden deelgenomen aan WIP met H&G. Daar is het ooit allemaal begonnen. We leerden hier Michael De Cock kennen en H&G is uitgegroeid tot een volwaardige voorstelling die vele malen speelde op allerlei podia. MAF is een unieke plek waar we vertrouwen, respect en professionaliteit voelden. MAF was voor ons en vele anderen de deur naar de kunstwereld.

Mike De Ridder (NoMoBS, Cinematic Storyteller, rapper, maker) – voorstelling: Wachten Op Gorro, Mapping, Troost, Rumble in da Jungle

MAP maakt het mogelijk om artiesten zichzelf te laten (her)ontdekken. Ik denk niet meer in hokjes en ben ook niet meer bang om uit mijn comfortzone te stappen (en mezelf desnoods moet verkleden als ik iets wil vertellen). Het contact met het netwerk van MAF gebeurt zo natuurlijk dat je zelfs niet doorhebt dat je aan het ‘netwerken’ bent; het eindresultaat en de weg er naartoe is een vanzelfsprekende win-win situatie, waardoor je automatisch aan elkaar blijft denken in de toekomst. We zijn elkaar dankbaar. MAP is broodnodig; een must have voor een stad waar het bruist van talent.

Ahil Ratnamohan (Scenograaf, danser) – WIPCOOP locatie project

De mogelijkheid om mijn choreografisch werk in een eerste onderzoeksfase te tonen en daar een gesprek over aan te gaan met een diverse groep van feedbackgevers is voor mij inspirerend. Deze format is voor mij waardevol en uniek.

Valentina Nigro (Regisseur, inhoudelijk medewerker Let’s Go Urban) – WIPCOOP

Voor mij was het belangrijk om mijn netwerk uit te breiden en in contact te komen met mensen die ik als ‘solo’ artiest niet zou zijn tegengekomen. Het is een unieke podiumkans die andere mogelijkheden creëert.’ Valentina Nigro (Regisseur,inhoudelijk medewerker Let’s Go Urban) – WIPCOOP

Sarah Eisa (Theatermaker, artistiek medewerker Arsenaal / Lazarus, dramaturg) –Voorstelling Tips en tricks

Nadat ik na mijn afstuderen als actrice en maakster in collectieven had gewerkt, was dit de eerste kans om zelf iets te schrijven. Het veilige kader van MAP liet me toe die uitdaging volop te omarmen en de fijne feedback heeft me op een constructieve manier gesterkt en vooruit geholpen…. Vandaag ga ik nog steeds naar de WIPCOOP om kennis te maken met jong talent enerzijds, anderzijds ook omwille van de broeierige, energieke sfeer die daar hangt, van het boeiende netwerk dat ze bij elkaar weten te brengen.

NoMoBS aka Yahya Affane, Saïd Boumazoughe, Salahdine Ibnou Kacemi en Mike De Ridder (hiphopcollectief en multidisciplinaire makers) – Voorstelling Wachten op Gorro

Mestizo Arts Platform geeft jonge kunstenaars de kans om hun ding te doen en een platform om verder te groeien. Dat heeft ons geïnspireerd om zelf dingen te creëren en ook jong nieuw talent te stimuleren om kansen te grijpen. MAP rules!

Pitcho Womba Konga (Theatermaker, hiphop artiest) – voorstelling Kuzikiliza

Il est très évident pour moi que toutes ces belles choses ne se seraient pas déroulés sans les possibilités que le WIPCOOP/MAF m’avait offert… Il me semble que c’est suite à notre première présentation aux WIPCOOP/MAF que Arsenaal/Lazarus c’est montré intéressé à se positionner comme co-producteur. Cela a permis aussi d’installer une sorte de “buzz” autour du projet… Si le projet “Kuzikiliza” a eu la chance de voir le jour et être en position 37 du top 100, 2017 du journal Demorgen c’est aussi grâce à WIPCOOP/MAF.

Giovanni Baudonck (Theatermaker) – voorstelling Connecting People

Voor mij was MAP een springplank om mij als kunstenaar te professionaliseren en verder door te groeien in de toch niet zo toegankelijke theaterwereld. Jullie hebben dit toegankelijker gemaakt voor mensen zoals mij. Ik hoop dat jullie kunnen verder doen met MAP zodat meer aspirante theatermakers de kans krijgen om door te groeien en gezien te worden.

Enrique Noviello (muzikant, producer, maker) – muziekgroep El Juntacadaveres, Rumble in da jungle

De culturele en artistieke sector heeft MAP nodig om zich te laten verrassen door alles wat er groeit in de stad.’ 

Max Greyson en Carmien Michiels (schrijvers, makers, slam poets) – voorstelling: Bartok

Het belang van WIP en MAP voor beginnende en professionele kunstenaars is enorm, niet enkel vanwege de persoonlijke begeleiding bij de administratie en schrijven van subsidieaanvragen, maar ook, en voornamelijk, door het grote netwerk van organisaties en kunstenaars dat zich rondom MAP bevindt en via hen toegankelijk wordt. MAP vervult een cruciale functie binnen het veld van de kunsten.

Rona Kennedy (theatermaker, regisseur) – voorstelling: Migrating Dialogues

Work in Progress, biedt een kader waarin je kan groeien, experimenteren en constructieve feedback krijgt, contacten opbouwt en kan doorstromen naar de plaatsen waar je ook thuis kan zijn. De kracht van Mestizo Arts Platform ligt in de oprechte manier waarop kunstenaars ondersteund worden: kleine stappen om de grote sprongen te maken. Voor mensen die niet in het reguliere circuit zitten is geen sprong mogelijk zonder deze kleine stappen.

David Ramos (choreograaf, collectief Osei Bantu) – voorstelling: WIP Parrallelo, Rumble in da  jungle, Studio Urbanization

MAP is voor mij en andere makers van belang voor onze ontwikkeling, niet enkel als makers, maar ook om ons netwerk uit te breiden en de stad meer diversiteit op de scene te bieden.

Jovial Mbenga (theatermaker) – voorstelling: Mon Noord

C’était une expérience formidable et un lancement avec succès de ma carrière car j’ai eu l’opportunité de  présenter mon spectacle non seulement dans le cadre du MAF, mais aussi au Theater aan zee et ailleurs. Cette rencontre à travers ce projet m’a ouvert beaucoup des portes et j’ai pu faire connaissance avec des acteurs et metteurs en scènes qui m’ont proposé  plusieurs autres projets et dont le dernier était une création avec de Roovers.

Adams Mensah (documentairemaker, theater) – voorstelling: Fort Escort, Me a Belgian, my mother a Ghanaian

Dus wat betekent WIPCOOP voor mij? Het is een belangrijke tussenstop voor mij om te reflecteren, om te weten of mijn kunstwerk de juiste richting uit aan het gaan is, een belangrijke tussenstop die mij vooruit helpt.

Jaouad Alloul (theatermaker, acteur en zanger) – voorstelling: Zeemeermin

 

Eén van de hoogtepunten dit jaar was Theater Aan Zee en mijn voorstelling en muziek zal ook een plekje krijgen op de WIPCOOP sessions in oktober. Mijn traject heb ik zelf in handen en ik ben de kapitein van mijn schip, maar het is dankzij initiatieven als dat van MAP dat mensen als mij die geen opleiding genoten hebben door kunnen vloeien naar het professioneel circuit.

Ehsan Hemat (choreograaf, danser) – voorstelling: I put a spell on you

Ook heb ik via WIPCOOP mijn werk onder de aandacht van verschillende programmatoren kunnen brengen. Er zijn toen relaties opgebouwd met onder andere BOZAR, Beursschouwburg, STUK, en andere, die mijn werk met een première op woensdag 19 september 2018, nog steeds volgen en mogelijks ook zullen boeken binnen hun seizoen 2018 – 2019. Het WIPCOOP programma is belangrijk voor me geweest zowel inhoudelijk en als netwerk ontwikkelaar.

Roland Gunst (filmmaker, beeldend kunstenaar en theatermaker) – voorstelling: Flandria

De deelname aan WIPCOOP had als gevolg dat VOORUIT, LOD muziektheater, NTGENT en De Grote Post coproducenten werden van Flandria. Danzij deze samenwerkingen gaat Flandria in première op 28 Februari 2018. WIPCOOP heeft mijn carrière een enorme boost vooruit gegeven. Sindsdien is mijn werk bekend binnen grote cultuurhuizen en werd mijn lecture performance ‘The Reign of Afropeanisme’ geboekt bij oa Vooruit, CC30, Kaaitheater, Love at First Sight… WIPCOOP is een unieke opportuniteit om te netwerken, groeps- en one to one gesprek te hebben met beslissende stemmen binnen cultuurhuizen. Deze mensen nemen de tijd om te luisteren en bieden ook advies om het project vooruit te helpen. WIPCOOP creëert een kader waarin ik goed ondersteund werd om mijn project en mezelf te presenteren. Ik kan het team achter WIPCOOP enkel maar feliciteren voor de bijzondere kans die ze deelnemers geven. WIPCOOP opent deuren en helpt carrières vooruit. Het zou fantastisch zijn mocht WIPCOOP zich kunnen blijven uitbreiden naar meer steden en meer mensen kansen geven.

Luanda Casella (theatermaker) – voorstelling: Short of lying

Deze kans heeft een enorme impact gehad op het traject van dit project, maar ook op mijn carrière als schrijver en performer. WIPCOOP heeft mij niet alleen in contact gebracht met veel belangrijke mensen uit de cultuursector maar ook een heel intense feedbacksessie georganiseerd, waarin ik in directe dialoog kon gaan met verschillende programmeurs en journalisten die mijn project verder hebben doorgedreven. Ik hoop dat dit initiatief een lang level zal hebben en dat veel andere kunstenaars met verschillende achtergronden ook kansen in deze sector kunnen krijgen.

Chapter OneLoucka Fiagan & Oscar Cassamajor (artistiek collectief) – voorstelling: Bluland

Wij (Loucka Fiagan & Oscar Cassamajor) zijn met genoegen in contact gekomen met het WIPCOOP – MAP-platform. Voor ons was het van een enorme meerwaarde om via het platform onze ervaringen met performance, die voordien plaatsnamen als happening in meer underground locaties in en rond Brussel, te kunnen bundelen en in de vorm van een blackbox theater omgeving te kunnen gieten. En het zelfs te kunnen plaatsen in een van de grootste zalen in Brussel, de Kvs, waar we alle technische hulp en mogelijkheden van een theaterzaal hebben kunnen leren kennen. Daarbij komt ook kijken dat we meteen na onze presentatie een grondige feedback konden genieten van mensen met jaren professionele ervaring in de sector die wij vanuit een niet institutionele achtergrond trachten te benaderen. Door deze ervaring staan we nog steeds in contact met de mensen uit de sector die we daar leerden kennen, waardoor we de hele interne procedure voor het creëren van een theaterstuk van A tot Z leren volgen! Door de springplank die het WIPCOOP platform biedt kunnen wij vandaag als scenografen en visuele artiesten te werk in KVS om meer over hun structuur te leren kennen en kunnen we zelfs internationale podiumfestivals bereiken. Dankzij WIPCOOP genieten we in oktober nogmaals podiumkansen waar wij volledig vrij ons theatraal repertoire vorm kunnen geven. De vrijheid van creatie bevordert volgens ons voor iedere artiest het vinden van zijn excentrieke handelsmerk, iets wat voordien in de schoolse omgeving niet voldoende geaccentueerd werd.

Mestizo Arts Platform