MAFfe edities, nieuwtjes, verslagen, ...

Brieven van artiesten over WIPCOOP


Het belangrijkste van MAP is durf, durf om te tonen wat er leeft in een verstedelijkste context en durf om te investeren in jong werk. Ik vind het een belangrijk platform, het zijn vernieuwers, wat je overal ziet gebeuren is dankzij MAP.

Junior Mthombeni / Regisseur bij KVS – Theatermaker – Acteur – Muzikant / Voorstelling: H&G (grimmiger), Wachten op Gorro, Rumble in da Jungle, …


Tijdens mijn repetitieproces voor A Reason To Talk heb ik een toonmoment gehad voor WIP dat veel voor mij betekend heeft.

Het toonmoment zelf was afschuwelijk, herinner ik me. Het was doodgaan om een proces toonbaar te maken van iets wat me erg dierbaar was; waar ik al maanden aan gewerkt had in een veilige, kleine omgeving, maar dat nog niet de communicatie met de buitenwereld was aangegaan. De (opbouwende) kritiek na dat toonmoment loog er ook niet om. Ondanks al het harde werk, waren we er nog niet. Twee weken later was de premiere en de voorstelling was verre van af.

Tijdens zulk een maakprocessen als beginnende maker is het erg belangrijk om je werk te laten zien aan de juiste mensen en daar professionele omkadering en feedback over te krijgen. Hierdoor kan je groeien als maker/speler en verder doorstromen.

Helaas is het vaak erg moeilijk om als beginnende maker zichtbaar te worden en feedback te krijgen van professionelen uit het vak. WIP bood mij daar de kans toe en heeft uiteindelijk mede bijgedragen aan de vele deuren die voor me geopend zijn nadien. De professionele feedback heeft me echt geholpen verder te slijpen aan een voorstelling die uiteindelijk 4 jaar later en verschillende prijzen verder nog steeds wereldwijd getoond wordt.

Ondertussen ben ik blij één van de gezichten van de KVS én Artist In Residents van Kunstencentrum Vooruit te mogen zijn, en speel ik daarnaast in verschillende series en films, zowel nationaal als internationaal.

Ik denk dan altijd graag dat WIP daar mee toe bijgedragen heeft om mij als maker en als speler werkethiek en zelfvertrouwen te geven en hierdoor mede te hebben doen groeien. Het zou een enorm gemis zijn voor volgende nieuwe generaties makers om hen deze groeikansen te ontnemen.

Sachli Gholamalizad / Theatermaker bij KVS – Actrice – Artist in Residence bij Vooruit / Voorstelling: A reason to talk


Ik heb in 2017 een WIP getoond van een nieuw locatieproject. De mogelijkheid om mijn choreografisch werk in een eerste onderzoeksfase te tonen en daar een gesprek over aan te gaan met een diverse groep van feedbackgevers is voor mij inspirerend. Deze format is voor mij waardevol en uniek.   

Ahil Ratnamohan / Scenograaf – Danser / Voorstelling: Klapping


Mestizo Arts Platform is een organisatie met een reële collectieve mindset. Ze is divers, stedelijk en co-creatief, zowel in denkwijze als in daden, het blijft niet bij woorden.

Als kunstenaar ben je bij Mestizo Arts Platform ‘thuis’. Je kan jezelf zijn. Je krijgt eerlijke en constructieve feedback, en het totaalplaatje als maker is van belang tijdens het traject. Je moet niet onmiddellijk presteren, maar je wordt hard uitgedaagd. Je krijgt kansen om te groeien, leren, experimenteren, falen, op te staan, opnieuw te proberen, sterker te worden, vleugels uit te slaan en uit te vliegen.

De kruisbestuivingen met andere kunstenaars en gemengde kunstvormen is de toekomst, een inspiratie en een meerwaarde in het landschap.

Als regisseur heb ik lang gewerkt met de thema’s van andere mensen. Het is bij Mestizo Arts Platform dat ik voor het eerst de uitdaging aanga mijn eigen werk te onderzoeken. Werk dat er toe doet en waar ik tijd en ruimte voor nodig heb om tot een krachtig en geslaagd resultaat te komen.

Work in Progress biedt een kader waarin je kan groeien, experimenteren en constructieve feedback krijgt, contacten opbouwt en kan doorstromen naar de plaatsen waar je ook thuis kan zijn.

De kracht van Mestizo Arts Platform ligt in de oprechte manier waarop kunstenaars ondersteund worden: kleine stappen om de grote sprongen te maken. Voor mensen die niet in het reguliere circuit zitten is geen sprong mogelijk zonder deze kleine stappen.

Misschien is het werk van Mestizo Arts Platform niet altijd even zichtbaar als die van de grote kunstinstellingen, want tijd, aandacht en oprecht interesse zijn moeilijk te meten en documenteren in cijfers.

Maar investeer in Mestizo Arts Platform en je zal zien wat mogelijk is, wat een verschil ze kan maken door het werk dat ze al 10 jaar doet verder te zetten.

Rona Kennedy / Regisseur – Theatermaker


Zonder WIP, geen Aminata Demba.

WIP is voor mij van fundamenteel belang geweest (en is het nog steeds) om vruchtbare stappen te zetten in mijn professioneel artistieke carrière. Niet alleen is de werking zeer laagdrempelig en toegankelijk, ook biedt het toegang tot een belangrijk netwerk waarin je jezelf als artiest kunt voortbewegen en ontplooien.

Ik heb geen artistieke opleiding gevolgd (of kunnen volgen) en vanuit mijn achtergrond kwam ik weinig in contact met de podiumkunsten. Toch voelde ik de ambitie om van acteren mijn beroep te maken. Zonder WIP was het me niet gelukt. WIP biedt een podium en werkmogelijkheden waarin je jezelf als artiest professioneel kunt ontplooien en tegelijk kenbaar kan maken bij het publiek, makers, theaterhuizen of kortom het middenveld van de podiumkunsten. WIP is daarom voor mij niet alleen een belangrijk platform om eerste stappen te nemen als artiest maar ook als terugvalbasis als je de weg even kwijt bent in het grillig, onzeker landschap waarin acteurs soms moeten voortbewegen of overleven.

Aminata Demba / Theatermaker  – Actrice / Voorstelling: Dis-moi wie ik ben, Documentaire Pelikaanstraat 20


Junior Mthombeni van het SINCOLLECTIEF contacteerde mij om in een theaterstuk van hen te spelen (H&G Grimmiger). Vlak daarna kwam ik terecht in Studio Urbanization dat niet veel later evolueerde in het muziektheaterstuk ‘Rumble In Da Jungle’. Plots stond ik op het podium van de Arenberg waar ik al verschillende malen kwam kijken als toeschouwer. Een écht podium met échte microfoons en échte geluidstechniekers met échte luidsprekers waar alles écht werkt zoals het écht zou moeten!

Onze theatervoorstelling ‘Troost’ was in coproductie met SINCOLLECTIEF en ’t Arsenaal (Michael De Cock) en werd dankzij de MAFfe Familie ook vertoond in de Arenberg.Vlak daarna werkten we aan ons eigen theaterstuk ‘Wachten op Gorro’ en kwam ik ook terecht in andere projecten van het Mestizo Arts Festival. Het is dankzij dit festival dat ik de vonk van een nieuw videoproject heb doen laten ontstaan: Mike Pro (YouTube).

MAP maakt het mogelijk om artiesten zichzelf te laten (her)ontdekken. Ik denk niet meer in hokjes en ben ook niet meer bang om uit mijn comfort-zone te stappen (en mezelf desnoods moet verkleden als ik iets wil vertellen).

Het contact met het netwerk van MAF gebeurt zo natuurlijk dat je zelfs niet doorhebt dat je aan het ‘netwerken’ bent; het eindresultaat en de weg er naartoe is een vanzelfsprekende win-win situatie, waardoor je automatisch aan elkaar blijft denken in de toekomst. We zijn elkaar dankbaar omdat we elkaar dankbaar zijn.

MAP is broodnodig; een must-have voor een stad waar het bruist van talent.

Mike Pro / Cinematic Storyteller www.mikepro.be | youtube.com/MikePro / Voorstelling: Wachten Op Gorro, …


Met SINCOLLECTIEF hebben we lang geleden deelgenomen aan WIP met H&G, daar is het ooit allemaal begonnen. We leerden hier Michael De Cock kennen en H&G is uitgegroeid tot een volwaardige voorstelling die vele malen speelde op allerlei podia. MAF is een unieke plek waar we vertrouwen, respect en professionaliteit voelden. MAF was voor ons en vele anderen de deur van de kunstwereld.

SINCOLLECTIEF zorgde voor een soort van revolutie binnen de podiumkunsten waarbij nieuwstedelijke makers in de spotlights kwamen. We toonden in onze producties de rijkdom van de mix van kunsten waarbij slampoets, hiphop, muziek en theater zorgden voor een nieuw publiek en community in de zalen.

Er zijn verschillende contacten en netwerken ontstaan, er zijn coproducenten geweest, waaronder ook tarsenaal (toen olv Michael de Cock), Arenberg en Monty. We hebben verschillende voorstellingen zoals Troost met NoMoBS, Rumble in da Jungle… etc gemaakt en hebben op alle grote en kleinere podia gespeeld. Nu maken we deel uit van het artistieke team van KVS, waar we als makers mee bepalen wat er op de scene staat, waar we zichtbaar zijn en credibiliteit hebben om grote voorstellingen en samenwerkingen aan te gaan zoals Malcolm X en binnenkort Drarries in de Nacht.

Fikry El Azzouzi / Schrijver – Maker bij KVS / Voorstelling: H&G, Wachten Op Gorro, Rumble in da Jungle, …


Aan wie het aanbelangt,

In 2015 ging BARTóK, de eerste muziektheatervoorstelling van ARType vzw, in première op het Mestizo Arts Festival. Voor ons als jonge theatermakers bood het Work-in-progresskader een essentiële steun, zowel op zakelijk als artistiek vlak. We kunnen ons niet inbeelden hoe het succes van ons project en de voorstelling mogelijk was geweest zonder MAP.

Het belang van WIP en MAP voor beginnende en professionele kunstenaars is enorm, niet enkel vanwege de persoonlijke begeleiding bij de administratie en schrijven van subsidieaanvragen, maar ook, en voornamelijk, door het grote netwerk van organisaties en kunstenaars dat zich rondom MAP bevindt en via hen toegankelijk wordt. MAP vervult een cruciale functie binnen het veld van de kunsten. De artiesten van ARType vzw werken op dit moment aan een nieuwe literaire muziektheatervoorstelling, en uiten allen hun diepste vertrouwen in de missie en de werking van MAP.

Hartelijk,

Max Greyson en Carmien Michiels / Slampoets – Theatermakers- Schrijvers – www.artypevzw.be / Voorstelling: BARTók


Bonjour,

Je me présente, Pitcho Womba Konga, artiste, comédien, metteur en scène, rappeur issue du milieu urbain de la zone de Bruxelles.

Je viens de réaliser ma première pièce de théâtre multidisciplinaire et multilingue qui a pour titre “Kuzikiliza” en co-production avec le KVS et Arsenaal/Lazarus. La première c’est dérouler le 20 octobre et à été suivie par 5 dates partagé être Bruxelles, Mechelen et Anvers. Les critiques nous ont été très positives et les KVS a accepté d’être notre distributeur officiel pour la saison 2018-2019.

Il est très évident pour moi que toutes ces belles choses ne se seraient pas déroulés sans les possibilités que le WIPCOOP/MAF m’avait offert. J’y ai eu la chance de présenter mon travail en “work in progress” à deux moments en 2016. Ces instants ont marqué des tournants importants autant par les questions autours de la thématique du projet à travers les feedbacks des différentes personnes venant du milieu professionnel mais aussi pour les futures partenariats. Il me semble que c’est suite à notre première présentation aux WIPCOOP/MAF que Arsenaal/Lazarus c’est montré intéressé à se positionner comme co-producteur. Cela a permis aussi d’installer une sorte de “buzz” autour du projet. Les quelques personnes ayant vu le projet ces moments là, ont aussi fait circuler du bruit autour du projet à tel point qu’avec du recul , je peux dire que quelques part nous étions attendus.

Nous avons clairement bénéficié des effets plus que positif que pouvait ouvrir une plate-forme riche en rencontre, en échange et en opportunité tel que le WIPCOOP/MAF.

Si le projet “Kuzikiliza” a eu la chance de voir le jour et être en position 37 du top 100, 2017 du journal Demorgen c’est aussi grâce à WIPCOOP/MAF.

Pitcho Womba Konga / Theatermaker – Hiphop artiest / Voorstelling: Kuzikiliza


Voor mij was het belangrijk om mijn netwerk uit te breiden en in contact te komen met mensen die ik als ‘solo’ artiest niet zou zijn tegengekomen. Het is een unieke podiumkans die andere mogelijkheden creëert.

Valentina Nigro / Regisseur – Inhoudelijk medewerker Let’s Go Urban / Voorstelling: Mirror of society


Wip was een leuke ervaring als maker, ik heb de kans gehad om te experimenteren en verschillende disciplines van dans tot slam poetry en muziek te combineren.

Het stuk PARALELO, gepresenteerd op WIP17,  ging over Belgie-Antwerpen en de verschillende nationaliteiten die parallel bestaan: we gingen op zoek naar aspecten die ons verbinden en vervreemden in deze steeds veranderende maatschappij .

Het toonmoment verliep zeer vlot, en we kregen we voldoende ondersteuning en feedback om ons stuk beter te maken.

MAP is voor mij en andere makers van belang voor onze ontwikkeling, niet enkel als makers, maar ook om ons netwerk uit te breiden en de stad meer diversiteit op de scene te bieden.

David Ramos / Choreograaf – Collectief Osei Bantu / Voorstelling: 25 Hours, Paralelo


Ik heb de kans gehad om met meerdere projecten zoals Studio Urbanization, Rumble in da Jungle…van MAP samen te werken als coach en ook met mijn eigen creaties. Dankzij deze samenwerking met artiesten van andere disciplines en genres heb ik een uitgebreid netwerk uitgebouwd, van artiesten en organisaties en andere spelers in de culturele sector.

De culturele en artistieke sector heeft MAP nodig om zich te laten verrassen door alles wat er groeit in de stad.

Enrique Noviello / Producer – Muzikant – Maker / Voorstelling: Rumble in da Jungle, …


Twee jaar geleden besloot ik een idee uit te werken dat al even in mijn hoofd sluimerde . Een monoloog dat vertrok vanuit de filosofie van één van de grootste denkers van de 20ste eeuw, Frantz Fanon. Het was pas toen ik uitzicht had op een toonmoment tijdens WIP in oktober 2016 dat de bal aan het rollen ging. Naast de motivatie om een idee dieper uit te spitten waar ik al even mee zat, gaf het vertrouwen van MAP in mij als beginnende ‘maker’ eveneens een boost. Ruimte op een festival krijgen dat een sterke reputatie heeft, verschillende spelers uit de kunstensector die feedback geven op je werk (en de tijd vrijmaken om dat te doen), het netwerk en de nieuwe opportuniteiten die daaruit voortkomen. Het heeft me sinds het eerste toonmoment van ‘Fanon Mixtape’ in 2016 als performer een breder speelveld gegeven. Het feedbackmoment na mijn WIP heeft me repetitieruimte en financiële ondersteuning van De Vooruit en een klankbord bij CAMPO opgeleverd. Ik navigeer vandaag veel vlotter in de kunsten en een veel concreter beeld van hoe ik als artiest wil evolueren en bij wie ik daarvoor terecht kan. De omkadering en nazorg van MAF was een extra ruggensteun en gaf handvaten om het creatieve proces verder te zetten. Ze bleven me ook opvolgen. Ik kan me niet inbeelden dat ik het traject dat ik bij MAP/WIP heb mogen afleggen ergens anders ook zou kunnen. MAP/WIP is een excellente en unieke partner voor makers die elders vaak onzichtbaar zijn.

Mathieu Charles / Maker – Rapper – Slampoet / Voorstelling: Fanon Mixtape


Je m’appelle Jovial Mbenga, j’ai rencontré Kunstz qui m’a ensuite introduit au près du MAF. Et cette rencontre a été très déterminante pour la suite de ma carrière.  

Il est d’abord important de signaler que quand j’ai rencontré MAF, j’étais encore primo-arrivant. Je ne connaissais pas du tout l’environnement du spectacle en Belgique. J’avais écrit un texte, j’avais très envie de le jouer mais je n’avais pas les moyens matériels et financiers pour pouvoir le faire.

Mais parfois, on a aussi  juste besoin d’un regard. A travers le projet de MAF, j’ai présenté un « Work in Progress» devant les professionnels de l’art qui m’ont vu et m’ont aussi donné des conseils pour pouvoir améliorer la qualité du spectacle. C’était déjà un point positif pour moi car je ne connaissais pas le code du théâtre en Belgique.

Et puis par la suite un réseau se mis autour du projet car d’autres partenaires se sont ajoutés  et  j’ai pu avoir l’argent, l’infrastructure et le moyen humain pour démarrer  mon projet.

C’était une expérience formidable et un lancement avec succès de ma carrière car j’ai eu l’opportunité de  présenter mon spectacle non seulement dans le cadre du MAF, mais aussi au Theater aan zee et ailleurs.

Cette rencontre à travers ce projet m’a ouvert beaucoup des portes et j’ai pu faire connaissance avec des acteurs et metteurs en scènes qui m’ont proposé  plusieurs autres projets et dont le dernier était une création avec de Roovers.

Jovial Mbenga / Theatermaker


Wat WIPCOOP voor mij heeft betekend? Als kunstenaar van verschillende disciplines was WIPCOOP cruciaal om me te ontwikkelen. In 2010 wilde ik iets maken over een Michael Jackson “Being MJ”. We toonden een eerste idee op WIP, wat interessant was omdat het niet af hoefde te zijn. WIP was perfect om te kunnen experimenteren met ons concept en idee. De feedback die we kregen was nodig om verder te kunnen werken. “Being MJ”is uitgegroeid tot een volwaardige dansvoorstelling “Ford Escort”, die nadien op verschillende Vlaamse podia heeft gespeeld.

Maar daar eindigt mijn WIPCOOP ervaringen niet. 5 jaar later toonde ik een eerste deel van mijn “Me a Belgian, my mother a Ghanaian”. Aan de hand van de reacties heb ik verder gewerkt en wist ik dat ik op de juiste weg was.De documentaire heeft verschillende prijzen gewonnen en heeft nominaties gekregen van verschillende filmfestivals.

Daarnaast ga ik ook naar werken van andere artiesten kijken tijdens WIPCOOP, om te leren, en dingen te bekijken vanuit een ander perspectief, ideeën uit te wisselen en een netwerk te ontmoeten.

Dus wat betekent WIPCOOP voor mij? Het is een belangrijke tussenstop voor mij om te reflecteren, om te weten of mijn kunstwerk de juiste richting uit aan het gaan is, een belangrijke tussenstop die mij vooruit helpt.

Adams Mensah / Documentaire  – Multidisciplinaire maker / Voorstelling: Ford Escort, Me a Belgian, my mother a Ghanaian


Via Hamid van UitHuis Hoboken (nu het Gravenhof), zijn wij, NoMoBS, in contact gekomen met Studio Urbanization van MAF. Zo hebben we lang geleden MAF leren kennen.

Daarna hebben we meegedaan met WIP, waar Wachten op Gorro als volwaardige voorstelling is uitgegroeid. Wachten op Gorro is een stuk dat we dankzij MAF hebben kunnen maken en dat nog steeds speelt op verschillende podia en scholen. Daar mogen we heel trots op zijn.

Door Mestizo Arts Platform hebben we een breder netwerk in de theaterwereld opgebouwd. Zo hebben wij SINCOLLECTIEF, ‘t Arsenaal en andere theatergezelschappen leren ke zoals Troost (SINCOLLECTIEF en NoMoBS), Amigos (Michael de Cock), Rumble in the Jungle (SINCOLLECTIEF) en Wachten op Gorro (NoMoBS). Daarnaast hebben we meegewerkt aan verschillende projecten van Mestizo Arts Platform. En werken we momenteel mee aan verscheidene producties bij deRoovers, KVS…Spelen we mee voor en achter de schermen in de film ‘Patser’ en werken we aan eigen projecten.

Mestizo Arts Platform geeft jonge kunstenaars de kans om hun ding te doen en geven een platform om verder te groeien. Dat heeft ons ook geïnspireerd om zelf dingen te creëren en ook jong nieuw talent te stimuleren om kansen te grijpen.

MAP rules!

Yahya Affane, Saïd Boumazoughe, Salahdine Ibnou Kacemi en Mike De Ridder van NoMoBS / Multidisciplinaire makers – Hiphop collectief / Voorstelling: Wachten op Gorro


Als maker was de WIP binnen het kader van het MAF een fantastische ervaring. Het is een opportuniteit voor een autodidact als mij, aangezien mijn WIP werd opgepikt door KunstZ en uitmondde tot een volwaardige voorstelling.  Het gaf mij de kans om in contact te komen met verschillende professionelen uit het werkveld en om met hun expertise aan de slag te gaan met tussentijdse toonmomenten, zoals Maffe vrijdagen die jullie organiseren. Daarnaast hebben jullie gezorgd dat mijn monoloog ‘Connecting People’ kon spelen tijdens het MAF waardoor ik ook een groter publiek kon bereiken.  

Voor mij was MAP een springplank om mij als kunstenaar te professionaliseren en verder door te groeien in de toch niet zo toegankelijke theaterwereld. Jullie hebben dit toegankelijker gemaakt voor mensen zoals mij. Ik hoop dat jullie zullen en kunnen verder doen met MAP zodat meer aspirante theatermakers de kans krijgen om door te groeien en gezien kunnen worden.

Hartelijke groeten,

Giovanni baudonck / Theatermaker / Voorstelling: Connecting People


Dankzij MAP heeft ‘Zeemeermin’ een kans gekregen om nieuwe waters te ontdekken en zo aan te meren bij verschillende theaterhuizen en –makers. BeHuman is hierdoor ontstaan, een vereniging die sociaal maatschappelijke verhalen tracht om te zetten tot kunst en leven zal geven aan nieuwe projecten. Projecten met een menselijk kantje die geen enkel taboe uit de weg gaan.

Het is nu een jaar sinds mijn deelname aan de WIPCOOP van Mestizo Arts Platform en er is zoveel veranderd. Sinds ik mijn monoloog ZeeMeerMin daar heb kunnen tonen is mijn netwerk vergroot. Alsook kan ik dankzij de mensen van MAP mijn talent ontplooien en deze tonen op de juiste platformen. Eén van de hoogtepunten dit jaar was Theater aan Zee en mijn muziek zal ook een plekje krijgen op de WIPCOOP sessions in oktober. Mijn traject heb ik zelf in handen en ik ben de kapitein van mijn schip, maar het is dankzij initiatieven als dat van MAP dat mensen als mij die geen opleiding genoten hebben door kunnen vloeien naar het professioneel circuit.

Jaouad AlloulTheatermaker / Voorstelling: Zeemeermin


Voor mij ging het niet zo zeer om het netwerk of de ontmoeting met het professionele veld. Ik kwam tenslotte van de toneelschool en had al behoorlijk wat contacten. Het was ook via d e  t h e a t e r m a k e r dat ik bij MAP ben beland, daar een podium en een context kreeg om een work-in-progress te tonen. Voor mij was dit toen het ideale kader om iets uit te proberen. Nadat ik na mijn afstuderen als actrice en maakster in collectieven had gewerkt, was dit de eerste kans om zelf iets te schrijven. Het veilige kader liet me toe die uitdaging volop te omarmen en de fijne feedback van de feedback groep heeft me op een constructieve manier gesterkt en vooruit geholpen. Vanuit dit zelfbewustzijn schreef ik later opnieuw een stuk, de monoloog “Tips&Tricks” die veel succes kent en nog steeds toert. Jammer genoeg kon ik die door het wegvallen van de subsidies uiteindelijk niet spelen op MAF2016. Vandaag ga ik nog steeds naar de WIPCOOP om kennis te maken met jong talent enerzijds, anderzijds ook omwille van de broeierige, energieke sfeer die daar hangt, van het boeiende netwerk dat ze bij elkaar weten te brengen.

Sarah Eisa / Theatermaker – Artistiek medewerker Arsenaal / Lazarus – Dramaturg / Voorstelling: Is het belangrijk?


Mijn naam is Roland Gunst en ik ben filmmaker, beeldend kunstenaar en sinds WIPCOOP 2017 ook theatermaker. In 2017 nam ik deel aan Gentse editie van WIPCOOP. Dit dankzij VICTORIA DELUXE die mij als kunstenaar uitnodigde. Tijdens die editie presenteerde ik mijn theater / opera performance project FLANDRIA aan vertegenwoordigers van verschillende grote Vlaamse cultuurhuizen die ik tot dan niet had kon bereiken. Ik beschikte niet tot de juiste contacten en maakte niet deel van hun netwerk van makers. De deelname aan WIPCOOP had als gevolg dat VOORUIT, LOD muziektheater, NTGENT en De Grote Post co-producenten werden van Flandria. Danzij deze samenwerkingen gaat Flandria in première op 28 Februari 2018. WIPCOOP heeft mijn carrière een enorme boost vooruit gegeven. Sindsdien is mijn werk bekend binnen grote cultuurhuizen en werd mijn vorig project de lecture performance ‘The Reign of Afropeanisme’ geboekt bij oa Vooruit, CC30, Kaaitheater, Love at First Sight… WIPCOOP is een unieke opportuniteit om te netwerken, groeps- en one to one gesprek te hebben met beslissende stemmen binnen cultuurhuizen. Deze mensen nemen de tijd om te luisteren en bieden ook advies om het project vooruit te helpen. WIPCOOP creëert een kader waarin ik goed ondersteund werd om mijn project en mezelf te presenteren. Ik kan het team achter WIPCOOP enkel maar feliciteren voor de bijzondere kans die ze deelnemers geven. WIPCOOP opent deuren en helpt carrières vooruit. Het zou fantastisch zijn mocht WIPCOOP zich kunnen blijven uitbreiden naar meer steden en meer mensen kansen geven.

Roland Gunst / Filmmaker, beeldend kunstenaar, theatermaker / Voorstelling: Flandria


Beste,

Ik heb vorig jaar deel kunnen nemen aan de ‘werk in progress’ sessie van WIPCOOP/ MAF, Gent met mijn voorstelling ‘Short of Lying’. Deze kans heeft een enorme impact gehad op het traject van dit project, maar ook op mijn carrière als schrijver en performer.

Tine De Pourcq en het team van WIPCOOP hebben mij niet alleen in contact gebracht met veel belangrijke mensen uit de cultuur sector maar ook een heel intense feedback sessie georganiseerd, waarin ik in directe dialoog kon gaan met verschillende programmeurs en journalisten die mijn project verder hebben doorgedreven.

Ik hoop dat dit initiatief een lang level zal hebben en dat veel andere kunstenaars met verschillende achtergronden ook kansen in deze sector kunnen krijgen.

Warme groeten,

Luanda Casella / Theatermaker www.luandacasella.com / Voorstelling: Short of Lying


Ik ben in november 2017 uitgenodigd om deel te nemen aan het WIPCOOP programma. Een residentie van twee weken in De Munt en Gemeenschapscentrum De Linde werd gevolgd door een presentatie in WIPCOOP / Work in progress (KVS) plus feedbacksessie. Als choreograaf van I put a spell on you was ik reeds langer bezig met de creatie en het onderzoek voor deze voorstelling, dat mijn eerste ervaring is als maker. WIPCOOP is belangrijk geweest omdat ik in deze fase in eerste instantie heb onderzocht of het werken met een drone wel de juiste manier was om vormelijk te vertellen wat ik wilde overbrengen. Inhoudelijk heeft deze fase me veel duidelijkheid gebracht. Ook heb ik via WIPCOOP mijn werk onder de aandacht van verschillende programmatoren kunnen brengen. Er zijn toen relaties opgebouwd met onder andere BOZAR, Beursschouwburg, STUK, en andere, die mijn werk met een première op woensdag 19 september 2018, nog steeds volgen en mogelijks ook zullen boeken binnen hun seizoen 2018 – 2019. Het WIPCOOP programma is belangrijk voor me geweest zowel inhoudelijk en als netwerk ontwikkelaar.

Ehsan Hemat / Choreograaf, danser / Voorstelling: I put a spell on you


Wij (Loucka Fiagan & Oscar Cassamajor) zijn met genoegen in contact gekomen met het WIPCOOP MAP-platform.Voor ons was het van een enorme meerwaarde om via het platform onze ervaringen met performance, die voordien plaatsnamen als happening in meer underground locaties in en rond Brussel, te kunnen bundelen en in de vorm van een blackbox theater omgeving te kunnen gieten. En het zelfs te kunnen plaatsen in een van de grootste zalen in Brussel, de Kvs, waar we alle technische hulp en mogelijkheden van een theaterzaal hebben kunnen leren kennen. Daarbij komt ook kijken dat we meteen na onze presentatie een grondige feedback konden genieten van mensen met jaren professionele ervaring in de sector die wij vanuit een niet institutionele achtergrond trachten te benaderen. Door deze ervaring staan we nog steeds in contact met de mensen uit de sector die we daar leerden kennen, waardoor we de hele interne procedure voor het creëren van een theaterstuk van A tot Z leren volgen! Door de springplank die het WIPCOOP platform biedt kunnen wij vandaag als scenografen en visuele artiesten te werk in KVS om meer over hun structuur te leren kennen en kunnen we zelfs internationale podiumfestivals bereiken. Dankzij WIPCOOP genieten we in oktober nogmaals podiumkansen waar wij volledig vrij ons theatraal repertoire vorm kunnen geven. De vrijheid van creatie bevordert volgens ons voor iedere artiest het vinden van zijn excentrieke handelsmerk, iets wat voordien in de schoolse omgeving niet voldoende geaccentueerd werd.

Chapter One (Loucka Fiagan & Oscar Cassamajor) / Artistiek collectief / Voorstelling: Bluland

Mestizo Arts Platform