2 dagen theater, dans en multidisciplinair werk in Arenberg

WIPCOOP ANTWERPEN Paula Kopczyk, Manu Moreau, Prince K. Appiah, Mohanad Mukhtar, Hüseyin Umaysiz, Roxette Chikua, Junior Akwety en kunstenaarscollectief e-c-h-e-l-o-n tonen tijdens WIPCOOP Antwerpen maximum 30 minuten van hun Work In Progress in Arenberg. Aansluitend gaan ze met een 10-tal professionelen in dialoog over de verdere ontwikkeling van hun werk.

4 x Work In Progress – 12.11 @ Arenberg

Paula Kopczyk – Survival in een Belgische stad volgens coach Paula K is een verhaal over een Poolse vrouw die nog niet zo lang in België woont. Al snel komt ze, ondanks haar goede intenties, in de problemen. De manier waarop ze daar mee omgaat is verrassend. Ongeacht de tegenspoed heeft ze helemaal geen probleem met de wereld. De wereld heeft wel problemen met haar. Credits: tekst en spel: Paula Kopczyk / coach: Bart Van Nuffelen – Met de steun van MartHa!tentatief.

Manu Moreau – [kni’bo]I’ve learned the most from all of the things you couldn’t teach me.” Manu wil vader worden, maar hij is bijna 40 jaar en vrijgezel. Met zijn drang naar het ouderschap komt ook de vraag wie hij als vader wil zijn. Een monoloog over een man die zijn eigen weg heeft moeten zoeken met humor als schild. Credits: tekst en spel: Manu Moreau / coach: Jaouad Alloul – Met de steun van BeHuman.

Prince K. Appiah – The BenchCan a man be its own biggest enemy? Can a drive for something be so big that the car never starts moving in the first place?” Toevallige ontmoetingen op een bank blijken toch niet zo willekeurig te zijn. The Bench is een voorstelling over de complexiteit en beproevingen die gepaard gaan met het kunstenaarschap. Credits: tekst en regie: Prince K. Appiah / spel: Prince K. Appiah, Daniel Djissenou, Gloria Abena Biney, Fadil Siraj Cole.

Mohanad Mukhtar – Happy B-Day is een kindervoorstelling/installatie over een jongen die voor het eerst in zijn leven zijn verjaardag viert. Deze eerste keer, viert hij helaas alleen. De jongen is erg benieuwd maar ook zenuwachtig voor het feest. Hoe bereid je een verjaardagsfeest voor? Vooral, hoe doe je dat, zonder ouders en familie om je heen. Want iedereen is achtergebleven in Bagdad. Credits: spel en concept: Mohanad Mukhtar / coach: Nyiragasigwa Hens / scenografie: Lize Blauw / muziek: Jan D’Haene – Een productie van BeHuman. Met de steun van Walpurgis, Fonds Voor Talentontwikkeling/Fameus en Rataplan.

4 x Work In Progress – 13.11 @ Arenberg

Roxette Chikua – Carpe Diem ‘L’amour est compliqué’  Wat is de juiste relatie? Hoe herken je de ware? Carpe Diem ‘L’amour est compliqué’ is een dansperformance over het proces in de zoektocht naar de liefde. Een dansperformance in een afro-futuristische sfeer, over de driehoek: wij, ik en de andere – geplaatst in de (wiskundige) Fibonacci reeks en geïnspireerd op de danstheorie van Anne Theresa De Keersmaeker: herhaling, tempo, tijd en cirkelbewegingen. Credits: concept en dans: Roxette Chikua / scenografie: Steven Brys en Mario Leko / techniek: Louai Hashem / kostuum: Amber Saegers / sound: Alec De Bruyne / coaching choreografie: Tijen Lawton / coaching: Duraid Abbas Gaieb / mentor: Greet Vissers, kunstZ.

Junior Akwety – My House (werktitel) In My House creëert Junior Akwety via muziek en dans een geëngageerde, eenvoudige doch opwindende choreografie die de liefde van toegewijde artiesten voor de kunst uitdraagt. Door een mix van house en dance met invloeden uit de Malinese jazz- en blues vertelt hij een passioneel verhaal, vertrekkend uit een verlangen naar expressie en een blik op het verleden. Junior Akwety is een zanger, muzikant en producer die via projecten als Rumble in da Jungle en L’Homme de la Mancha in het acteren een nieuwe taal en uitdaging vond. Credits: concept en muziek: Junior Akwety / choreo: Zachée Ntambwe Kadinda. Een productie van Maisha vzw.

Hüseyin Umaysiz – Sad Birds Pavilion naar de gelijknamige roman van Bahtiyar Ali –  voert je mee naar vroeger én nu. Sad Birds Pavilion volgt de sporen van een traditionele Koerdische vertelling en de muzikale schoonheid van de Koerdische taal in een eigentijdse nieuwe uitdrukkingsvorm.  Verhalen van nu verweven zich met vroeger. Een reis in geuren, geluiden, tijd, kleuren, liederen en lichaam. Op zoek naar verloren sporen. Zonder angst. Wat maakt ons tot ons? Credits: auteur: Bahtiyar Ali / scenario: Alan Ciwan, Huseyin Umaysiz / concept en regie: Huseyin Umaysiz / performers: Alan Ciwan, Heja Turk / dramaturgie: Mesut Arslan / beeldadviseur: Savas Boyraz / stem: Huseyin Umaysiz / foto: Savaş Boyraz, Alan Ciwan / productie: Theater Antract / co-productie: Ban Theater, Tatwerk Berlin, Platform 0090 



e-c-h-e-l-o-n – Bliss Met oog op het onzegbare streeft e-c-h-e-l-o-n naar groei om al spelenderwijs voortdurend bij te leren 
over de omgeving en zichzelf. Hun nieuwe creatie Bliss vertaalt de innerlijk wereld van Rose, die zich in een onvermijdelijke winter van haar leven bevindt, door een caleidoscoop van impressies. Credits: Een productie van e-c-h-e-l-o-n. Met de steun van Zuidpool, kunstZ, MT Transparant, Rataplan en Arenberg. 

Gezien de beperkte capaciteit richten we ons op professionals en is het aangeraden om te reserveren voor de Work In Progress via mulanga@mestizoartsplatform.be 

MAP’S W I P C O O P = ARENBERG, KVS, KUNSTZ, CAMPO, VICTORIA DELUXE, TONEELHUIS, KAVKA, MARTHA!TENTATIEF, DE CENTRALE, DETHEATERMAKER, MADAM FORTUNA, NTGENT, KOPERGIETERY, FAMEUS, 0090, WPZIMMER, ARSENAAL/LAZARUS, AFDELING KUNST & CULTUUR MECHELEN (CC MECHELEN, H30, ARTENOVA, BIB) I.S.M. KAAITHEATER, OC NOVA, BE HUMAN, LET’S GO URBAN, PIANOFABRIEK/CITYLAB, SPREEKUUR (PODIUMKUNSTEN), RATAPLAN, KUNSTENPUNT, REKTO:VERSO, THEATERFESTIVAL, GLOBE AROMA, THEATER AAN ZEE, LEZARTS URBAINS, FABULEUS, WORKSPACEBRUSSELS, TRANSFO COLLECT, VOORUIT, BIJ DE VIEZE GASTEN, ZINNEMA, DANSPUNT, THASSOS, SOCHA, KC NONA, DE MAAN, REKTO:VERSO, ETCETERA & AMPLO / MET STEUN VAN: VLAAMSE GEMEENSCHAP