Programma Work In Progress 28.11.2019

Tijdens de PITCH BREAKS maak je kennis met artiesten en hun inspirerende initiatieven.

09:30 – 10.00 Onthaal met een warm welkomstwoord en een drankje

10.00 – 10.30 WIP#1 WIP 1: “Un passé si présent” – BRUCE BLANCHARD

Bruce Blanchard plaatst zich in de schoenen van Mohammed X, een moslim van Marokkaanse afkomst. Mohammed groeide op in Molenbeek en is voormalig metrochauffeur. Hij is vader van drie kinderen en verloor zijn vrouw tijdens de aanslagen in Zaventem. Het stuk speelt zich af op een doordeweekse ochtend. De vader gaat werken, niet wetende dat de aanslagen zijn leven voorgoed veranderen.

Bruce Blanchard begon startte1993 met Hip Hop dans. Vandaag is hij  choreograaf, regisseur en danser met een uitgebreid artistiek repertoire waarmee hij internationaal bekend staat om zijn unieke stijl binnen de Hip Hop en de experimentele dans.
Blanchard won verschillende dance battles binnen de categorie Hip Hop en gaf masterclasses over de hele wereld. Hij gaf les aan het Broadway Dance Center NY en Boogiezone LA. Hij jureerde de wereld Hip Hop-competitie “Juste Debout” in 2013 in Bercy. Hij deelt zijn energie en creativiteit graag met andere artiesten over de hele wereld.

10.30 – 11.30 PITCH BREAK Atiyeh Manavipour

Atiyeh Manavipour is geboren in Iran. Vanaf haar 7 jaar moest ze een hoofddoek dragen, die ze niet meer draagt sinds ze in België is. Ze voelt zich vrij, omdat ze kiest wat ze aan doet. Over die vrijheid maakt ze een performance. Atiyeh was een van de 5 artiesten die deelnam aan POWERTALKS III (Mestizo Arts Platform ism HetTheaterfestival – sept 2019 in Vooruit)

11.30 – 12.00 WIP#2 “Matchombe” – MICHEL KIYOMBO

gisteren, kwam een klein wezen van 1.100 kg…. kwetsbaar en licht, heel vroeg de wereld op,
gevoed door sondes, warm gehouden in een couveuse, veel te hard beschermd om mijn eigen bestwil

Vandaag, na 28 jaar, ben ik een man die danst in ruimtes die me gisteren verpletterd zouden hebben.
Wat is er met mijn ademhaling gebeurd? Mijn gewicht? Mijn lengte? Wat is mijn kwetsbaarheid vandaag? Gisteren was ik een Matchombe, maar vandaag ben ik een volwassen man. Een man die de kwellingen en stemmen in zijn hoofd en daarbuiten -die de danser en de vader die ik ben verstikken – probeert uit te wissen.

Danser-uitvoerder en rapper-zanger Michel Kiyombo is geboren en getogen in Kisangani. Met de groep Bad Boys, begon hij  met hiphop dansen. In 2008 werden de Bad Boys opgemerkt door choreograaf Faustin Linyekula, oprichter van Kabako Studios. Michel werd uitgenodigd voor een 5-jarige hedendaagse danstraining. Hij volgde workshops met Hafiz Dhaou (Tunesië), Ula Sickle (Canada), Andréya Ouamba (Congo-Brazzaville) en Boyzie Cekwana (RSA) … In 2018 verhuisde hij naar België, waar hij samenwerkte met les ballet C de la B van Alain Platel. In 2019 co-choreografeerde hij Not One of Us in samenwerking met kunstZ & Opera Ballet Vlaanderen en had hij carte blanche om een ​​choreografie te maken met de Dance ELevetion Cademy in Oostende. Juni 2019 was hij te zien in Faustin Linyekula’s toneelstuk Sur les traces de Dinozord op het Holland Festival in Amsterdam.

12.00 – 13.00 PITCH BREAK: De Kazematten

Larf! is verhuisd naar een nieuwe locatie De Kazematten. Larf! is een theaterhuis voor kinderen en jongeren in Gent en organiseert theatereducatieve activiteiten voor kinderen vanaf 6 jaar. Larf! onderzoekt, bricoleert en hermonteert om samen met de jonge spelers te weten te komen wat theatermaken is. Verneem meer over de nieuwe locatie tijdens de PITCH BREAK.

13.00 – 14.00 LUNCH

14.00 – 14.30 WIP#3 “Hem” – ALICAN UNAL

Hem is hem. Hem wacht. Hem wacht te lang. Hem lust geen spinazie. Hem is een contradictie.
Hem slaapt te veel. Hem is soms gelukkig, vandaag eventjes niet.
Hem blijft lang wakker. Hem denkt dat de wereld een vierkant is. Hem houdt van rozijnen, rozijnen zijn lekker.
Hem kijkt maar ziet niets.
Hem voelt.
Hem wilt.
Hem zoekt.

Alican Unal behaalde zijn Master Regie aan het RITCS.

14.30 – 15.30 PITCH BREAK: Community Of Listeners + Migrating Dialogues

Community of Listeners is een meertalig storytelling platform.  Ze wil mensen samenbrengen rond verhalen, performatieve kunst en muziek. Hierbij wordt ingezet op diversiteit, zowel in de verhalen en gekozen thema’s als binnen de culturele achtergrond van de artiesten.

Migrating Dialogues. Rona Kennedy, Fabián Espinosa-Díaz en Helena Elshout praten over hun audiovisuele installaties met verhalen over migratie, macht en privilege. De verhalen nodigen je uit om na te denken over je eigen verhuisbewegingen en ontwortelingen. Hoe creëer jij een thuis?

15.30 – 16.00 WIP#4 “Bamama” – Helena Elshout

Bamama. Mama in het meervoud. Wat geef je als moeder mee aan je kind – en hoeveel keuze heb je daarin? Moederschap als erfenis. Van grond en goederen. Van roerend en onroerend. Van pijn. Privileges. Littekens. Lange benen. Grote voeten. Zand tussen tenen en tanden. Een witte huid. Blinde vlekken. Duizelingen. Genen. Met geld en diepvriezers en witte jassen worden mutaties om de tuin geleid. Een toekomst hertekend. Maar wat met de andere erfenissen? Hoe kan je die in kaart brengen, uitselecteren, testen, transformeren? De verhalen. De vragen. Over voelers, vluchters en drinkers. Over een koloniale hoed en een pistool onder het tafelkleed. Over dampende schotels moambe. Over een afscheid in de nacht en een donker meisje verstopt onder een zeil in een jeep. Het verbrokkelende verleden laat sporen na. In een notenboom. In blinkende ogen. In een uitpuilend plakboek. Hoe kan je een nieuw verhaal schrijven met geërfde woorden?

Helena Elshout is gefascineerd door de kracht van verhalen. Ze studeerde Taal- en Letterkunde Frans-Duits aan de universiteiten van Gent, Bamberg (DE) en Fribourg (CH). In haar doctoraat onderzocht ze het narratieve potentieel van beeldspraak in Duitstalige kortverhalen. Bij LABO vzw helpt ze mee aan de uitbouw van een sociaal-culturele beweging voor kritisch burgerschap. Daarnaast werkte ze mee aan tal van theaterproducties als actrice, dramaturge, productie- en communicatieverantwoordelijke…  Voor ‘Bamama’ duikt Helena Elshout in haar koloniale en genetische erfenissen.
BAMAMA Helena Elshout in samenwerking met Fabián Espinosa-Díaz, Rona Kennedy en Arnout De Cleene.

16.00 – 17.00 ARTIST TALKS

Artiesten die een Work In Progress presenteerden gaan het gesprek aan met het publiek.

17.00 – 17.30 WIP#5 “Time” – IVAN GORDILLO

TIME is theatervoorstelling waarin het publiek wordt geconfronteerd met de paradoxale realiteit van tijd als een lineaire beweging tegenover de beperkte tijd van het leven.

Ivan Gordillo is geboren in 1970 in Mexico-City. Hij studeerde drama aan de American Academy of Dramatic Arts in New York. Sinds 2000 maakt hij deel uit van de theatergroep “La Bambalina” in Cancun, Mexico. Als soloperformer toerde en speelde hij op vele theaterfestivals in Mexico, Zuid-Amerika en Spanje. Hij schreef ook een aantal monologen en regisseerde theatergroepen in Mexico en Colombia. In 2017 verhuisde hij met zijn familie naar België. Hij trad toen op met de “American Theatre Company” in Brussel. Van 2018 tot 2019 maakte hij deel uit van een werkgroep met de theatergroep “Gloeilampen in de bodem”, ook in Brussel. Hetzelfde jaar trad hij op in “The place to be” van Victoria Deluxe in Destelbergen. In november 2019 leidt hij een theaterattelier met het programma YOUnited9000, ook georganiseerd door Victoria Deluxe.

Mestizo Arts Platform