‘De politieke muur’ met Aja Monet, Grada Kilomba en Rafeef Ziadah en Impilo (try-out) door Idy Mbengue en Zukisa Nante

DUBBELPROGRAMMA:

20u30 / IMPILO (try-out)

Impilo betekent “leven” in het zoeloe. Of het nu gaat om de harde strijd om te overleven in barre omstandigheden of om de struikelblokken van het alledaagse leven in een meer comfortabele context, het leven wordt beheerst door verlangens. Acteurs Idy Mbengue en Zukisa Nante ontmoetten elkaar toen het leven en de liefde hen naar Vlaanderen brachten. In “Impilo” gaan ze de confrontatie aan met elkaar, met hun nieuwe taal en met de fascinerende dynamiek van het verlangen. Ze zetten hun tanden in de theaterklassieker “In de eenzaamheid van de katoenvelden” (Bernard-Marie Koltès), een mysterieuze dialoog tussen een verkoper en een klant die elkaar ontmoeten bij valavond voor een niet nader bepaalde deal. Hun eigenzinnige en fysieke interpretatie leidt tot een duister duel, dat tegen wil en dank ook komisch is. Een spel van ambitie en frustratie, aantrekken en afstoten, iets heel hard willen en ervaren dat het bereiken ervan even pijnlijk kan zijn als de afwijzing.

Ik zie uw verlangen te voorschijn komen
als speeksel in de hoeken van uw lippen
dat door uw lippen weer wordt weggeslikt.
Ik wacht op u.
Ik wacht tot het van uw kin afloopt
of tot u het uitspuwt.

Spel: Zukisa Nante en Idy Mbengue / Naar een tekst van: Bernard-Marie Koltès / Coaching: Leentje Vandenbussche en Joris Vandamme / Productie: t,arsenaal Mechelen/GEN2020 / Coproductie: MAF 

Zukisa Nante (Zuid Afrikaan) speelde in België mee in ‘Aangespoeld’ (Marthatentatief & Theater Froefroe), ‘Macbeth’ (kunstZ), ‘Hannibal’ (t,arsenaal & Le Manege), ‘De moed om onvolmaakt te zijn’ en ‘De Feesten van Pijn en Hoop’ (Madam Fortuna), ‘One can never go back’ (MAF) en ‘Scarlatti’ (t,arsenaal). Hij volgde zijn opleiding bij Market Theatre Laboratory Arts School in Johannesburg, Zuid Afrika. Hij was de oprichter en regisseur van de UNISA dramagroep ‘The children of the soil’ en werkte als gastregisseur voor verschillende Zuid-Afrikaanse gezelschappen en organisaties.

Idy Mbengue is afkomstig uit Senegal, waar hij als acteur werkte in het Théâtre National en bij het gezelschap Fotti. In België speelde hij mee in de theatervoorstellingen Serisse  (t,arsenaal & Fotti), Scarlatti (t,arsenaal), Haven010 (t,arsenaal & Walpurgis), Hannibal (t,arsenaal & Le Manège), IJdele Dagen (GEN2020 i.s.m. MAF), de kortfilm Bakri en de VTM-reeks Familie.

21u30 / DE POLITIEKE MUUR met Aja Monet, Rafeef Ziadah en Grada Kilomba

Het thema de ‘politieke muur’ staat eveneens centraal binnen het festival. De raciale conflicten in Amerika, de muren in Europa om migranten buiten te houden en de muur die Palestina en Israël scheidt … De geëngageerde Spoken Word artiesten Aja Monet (VS), Rafeef Ziadah (Palestina/VK) en Grada Kilomba (Portugal) doorboren de muren met hun krachtige woorden.


Aja Monet is een dichteres en performer uit Brooklyn. Ze is de jongste, individuele winnares van de legendarische wedstrijd Nuyorican Poet’s Café Grand Slam uit New York.  Ze is één van dé artiesten van het Amerikaanse spoken word. Ze combineert haar bijzondere stem met haar verbeelding op het podium met groot succes voor een publiek zowel uit de Verenigde Staten alsook uit Frankrijk, UK, Cuba…

(EN) Grada Kilomba is a portuguese writer, theorist, and interdisciplinary artist. Her work draws on gender, race, trauma and memory, and has been translated into several languages and published in
international anthologies, magazines, and journals as well as staged internationally. Her work is best known for using a variety of formats, from print publications to staged readings and performance, combining both academic and lyrical narrative creating a new literary style. She has presented her work at renowned international venues, such as the Vienna Secession Museum, Theater Kampnagel in Hamburg, Theater Muncher Kammerspiel in Munich, Theater Ballhaus Naunynstrasse in Berlin, the House of the World Cultures in Berlin, the National Gallery in Berlin, the Olso Literature House, Mela International, Performing Arts Festival in Oslo, the University of Amsterdam, the University of Linköping,the University of London, or at the International Fine Arts Center of Guimarães, Portugal. In 2011, she was awarded as one of the „Most Inspiring Black Women in Europe“ by BWIE, due to her writings and performative readings.She is the co-editor of “Mythen, Masken and Subjekte” (2005), an anthology on Critical Whiteness; and the author of “Plantation Memories”, a compilation of episodes of everyday racism written in the form of short psychoanalytical stories, first released at the International Literature Festival (2008), at the Haus der Berliner Festspiele and adapted into a staged reading at the Ballhaus Naunynstrasse, Berlin (2013). Kilomba has been lecturing at several international universities and last was a Guest Professor for Gender Studies at the Humboldt University, Berlin. Currently she is a Writer/ Artist in Residence in Berlin where she is developing a series of projects on “Decolonizing Knowledge – Performing Knowledge” (2015 -2017), using writing, performative narrative,
and visual art, as forms of alternative knowledge production. Foto: Grada Kilomba ©Ana Freitas, 2015

Rafeef Ziadah is een Palestijnse vluchteling en activiste die momenteel in Londen woont. In 2009 kwam haar eerste spoken word album, Hadeel, uit. Ze doet performances en geeft workshops over de hele wereld. In 2012 vertegenwoordigde Ziadah Palestina op the South Bank Center Poets Olympiad. In de zomer van 2014 schreef ze een opiniestuk voor The Guardian over de aanslagen in Gaza en the Boycott, Divestment, and Sanctions movement. Rafeef Ziadah is zeer gekend door haar gedichten “Shades of Anger” and “We teach life, sir” die viraal gingen.


Leave a Reply

Mestizo Arts Platform