WIPCOOP Plays: Prospectiedag van de nieuwe stedelijkheid

Mestizo Arts Platform & Thassos nodigen je ook dit jaar uit op de tribune van de nieuwe stedelijkheid. Ontdek wat nieuw, vaak anders en verrassend is en wees mee met de nieuwste artistieke trends in onze steden.

Timing / Programma
09u30 Ontvangst met koffie & thee + Introductie door Mestizo Arts Platform & Thassos
10u00 Fanon Mixtape – Mathieu Charles: Fragment uit voorstelling (20’) + gesprek (20’)
10u50 Zeemeermin – Jaouad Alloul (BeHuman vzw): Voorstelling (35’) + gesprek met jongeren (30’)
12u10 Heyoka – Britt Ryckebosch: Videofragmenten met toelichting Britt + gesprek (20’)
12u30 Lunch
13u30 Performing the self – the interview – Enrica Camporesi & Elena Mazzi: Videofragmenten met toelichting Enrica (20’) + gesprek (20’)
14u20 Muntthee – Adnane Lamarti: Fragment uit voorstelling (20’) + gesprek (20’)
15u00 Ik ben Hussein, wie ben jij? – Hussein Mahdi: Korte voorstelling (25’) + gesprek (20’)
16u00 Nababbel

Interesse om deze dag bij te wonen? Laat het alvast weten: tine@mestizoartsplatform.be

Meer info voorstellingen

Fanon Mixtape - Mathieu Charles

Fanon Mixtape is een monoloog en performancelezing die vanuit de denkwereld van Frantz Fanon vertrekt en niet meteen ergens eindigt. Het is een diasporische blik op witte kaders en gesloten deuren die (de)kolonisatiemechanismen binnen een theatrale context exploreert. Een gesprekstafel waar ook o.a. Sylvia Wynter, Walter Rodney, Audre Lorde, Aimé Césaire, Shailja Patel, Edouard Maunick & James Baldwin aanwezig zijn.

Mathieu Charles is performance-dichter die op verschillende podia in Vlaanderen heeft gespeeld. In het verleden was hij actief als rapper en daarnaast had hij enkele kortstondige ontmoetingen met theater.

Nota: Deze voorstelling ging in première op 11 november en is opnieuw te zien op 06.03 in Arenberg

Zeemeermin - Jaouad Alloul (BeHuman vzw) (booking via Thassos)

Bij deze voorstelling zullen 25 jongeren van 3Publiciteit en 4Haarzorg van Sint Maria in het publiek zitten.

Een monoloog over zelfaanvaarding, familie, liefde, rechtvaardigheid en vergiffenis. Jaouad maakte een monoloog over hoe hij opgroeide als jongere en vaak met onbeantwoorde vragen bleef zitten. Als opgroeiende moslim had hij het gevoel dat hij geen kritische vragen mocht stellen. Als opgroeiende homojongen had hij het gevoel dat hij niet zichzelf mocht zijn. Mensen moeten hun eigen vragen kunnen stellen.

Zeemeermin wordt met een nagesprek voor jongeren (+14j) aangeboden, maar momenteel werkt het collectief ook aan een verwerking voor de avondvoorstelling ‘Als een vis in het water’.

Spel: Jaouad Alloul / Muziek: Vida Razavi / Coach: Nyira Hens

Heyoka - Britt Ryckebosch

HEYOKA is de eerste danstheatervoorstelling van Britt Ryckebosch. Samen met Jonathan Tshimanga en Israël Ngashi deelt ze het podium. De emotie van de man is van bij de start van het creatieproces het focuspunt geweest alsook de kracht van empathie. Ze willen mannen zeker niet in een hokje plaatsen. Net het tegendeel. Omdat zowel mannen als vrouwen emotioneel anders reageren op situaties in het dagelijkse leven. Maar we toch zien dat er vaak als het om het uiten van emoties gaat mannen zich “sterker” moeten voordoen. In deze voorstelling werken de drie met de dansstijlen KRUMP en hedendaagse dans en vertrekken ze steeds uit hun eigen emoties.

In de laatste jaren heeft Britt Ryckebosch (27 j) zich ontwikkeld als danser en sinds kort ook als maker. Storytelling en (mixed) urban art zijn haar focus punten. Na haar deelname aan 1000 pieces puzzle in Brussel en Londen, danste ze vervolgens mee in de dansproductie “C’est la procedure” van Cindy Claes en Timiss tijdens I Have A Dream Festival in Zinnema. Ze is dan beginnen schrijven aan haar eerste eigen danstheatervoorstelling.

Artistiek leider: Britt Ryckebosch / Choreografie, dans en spel: Britt Ryckebosch, Jonathan Tshimanga en Israël Ngashi / Muziek: Morf Music(FR) / Met steun van: LezArt Urbains

Nota: Deze voorstelling is nu een half uur. In mei zal Britt aan een tweede stuk werken van een half uur zodat dit een 2-luik wordt. Op 24 mei is hier in Rataplan een eerste toonmoment van.

Performing the self - The interview - ​Enrica Camporesi & Elena Mazzi (booking via Thassos)

Een man en een vrouw zitten tegenover elkaar: een protection officer en een asielzoeker die wachten op de tolk. Er komt een gesprek op gang. Ze flirten, filosoferen en onthullen hun wederzijdse verwachtingen. Wat als deze ondervraging het leven van de asielzoeker op zijn kop zet?

Deze intieme dialoog gaat over geloofwaardigheid en vertrouwen, over taal en vertaalbaarheid, over culturele misverstanden en het uitbeelden van je eigen waarheid. De voorstelling wordt gespeeld in het Nederlands, Engels en Arabisch, maar steeds met Nederlandse ondertitels.

Theatermaker Enrica Camporesi is arabiste van opleiding en leerkracht inburgering voor nieuwkomers en vluchtelingen. Elena Mazzi is beeldend kunstenares.

Nota: De voorstelling ging in november 2017 in première en speelde ondertussen ook een reeks op TAZ. De voorstelling is nog te zien op 20.02 in Arenberg.

Muntthee - Adnane Lamarti

Muntthee is het eerste stuk van Adnane Lamarti. Hij brengt elementen uit zijn eigen leefwereld op scène. In een mengeling van kleuren en culturen vertelt hij zijn visie op identiteit. Wat is een mens? Wat maakt de maatschappij van ons? Wordt onze echte identiteit niet vaak weggewist of ‘weggeleerd’? Zien ouders, onderwijzers en de samenleving ons als wie we echt zijn of spelen vooral verwachtingen een rol? Een stuk over identiteit, zijn wie je bent en gezien worden als mens.

Met coaching van: Transfo Collect / Met steun van: Circuit Jong & Divers

Ik ben Hussein, wie ben jij? - Hussein Mahdi

Hussein leeft sinds drie jaar in België. Hij zoekt naar motivaties om zijn toekomst uit te bouwen in West-Europa en gaat tegelijkertijd op zoek naar zijn plek in de maatschappij. Over deze zoektochten gaat hij in dialoog met het publiek. Hij zoekt de toeschouwers op en wil weten wie zij zijn, waar zij naar op zoek zijn. Ondertussen laat hij zich letterlijk en figuurlijk zien: als mens en als speler.

Hussein Mhadi speelde bij KUNSTZ (‘De Bruiloft’), bij Pax Christi (‘Peacecraft’) en bij Madam Fortuna (‘Gemeenschap van schurken’ en ‘Eros en de dood’). Voorts regisseerde hij ook ‘Dromen zonder vleugels’ van Madam Fortuna.

Concept en spel: Hussein Mahdi / Met steun van: Madam Fortuna

Nota: Deze voorstelling is nu een half uur. Hierna wordt een gesprek met het publiek ingezet. De juiste formule voor dit laatste wordt nog wat onderzocht.

Mestizo Arts Platform