INFO Work In Progress 2015

MARIEKE MARIEKE // Aminata Demba en Kaltoum Boufangacha

Honderd jaar geleden zorgde de Groote Oorlog voor een vluchtelingenstroom van Belgë naar Nederland. Onze noorderburen wedijverden in de beste zorg voor de Belgische vluchtelingen. Maar al snel veranderde de vriendelijkheid in ergernis. De Belgen waren lui en losbandig, ze maakten veel lawaai, waren met veel te veel en pikten de banen van de autochtone Nederlanders in.

Marieke Marieke – naar de historische roman Vlucht van Johanna Spaey – vertelt het verhaal van twee vrouwen op de vlucht. Marieke migreert van België naar Nederland, Sybille van Nederland naar België. Ze vinden onderdak in een hotel, een vluchtoord, een klooster. Mannen passeren, misbruiken, troosten en kwetsen. De vrouwen bewegen als jojo’s op de sociale ladder.

In een regie van Leen Braspenning kruipen de Vlaams-Malinese actrice Aminata Demba en de Nederlands-Marokkaanse Kaltoum Boufangacha in de huid van Marieke en Sybille. Als twee wolvinnen spelen ze de strijd van deze twee vrouwen, tegen de achtergrond van hun eigen familieverhaal. Wat betekent migratie en hoe gaan we ermee om? Hoe deden we dat honderd jaar geleden en hoe doen we dat nu?

Spel: Aminata Demba, Kaltoum Boufangacha / Regie: Leen Branspenning  / Partner: GEN2020/t,arsenaal

BIO // Aminata Demba (1987, Antwerpen) heeft sinds haar kindertijd een passie voor acteren. Ze volgde een driejarige theateropleiding bij AcSenT (academie voor spel en theater) en verschillende GEN2020-masterclasses bij Vlaamse en Nederlandse regisseurs als Michael De Cock, Neske Beks en Sabri Saad El Hamus. In december 2011 stelden Aminata Demba en Aïcha Cissé hun eerste eigen voorstelling voor: Nostalgie, een ode aan hun Afrikaanse ouders. In Dis-moi wie ik ben speelt Aminata voor het eerst in een professionele productie. In seizoen 2015/2016 staat ze op de planken in een voorstelling van regisseur Leen Braspenning over de Eerste Wereldoorlog – Marieke Marieke – en speelt ze naast o.a. Sabri Saad El Hamus in PAX Europa (regie: Mokhallad Rasem).

Point Point Period // Joffrey Jay Richmond Anane en Sara Sacha Golijanin

Meer info volgt.

Dans en Choreografie:  Joffrey Jay Richmond Anane, Sara Sacha Golijanin / Partner: MAF

25 hours // Osei Bantu (voordien: Konichiwa crew)

Meer info volgt.

Dans & Choreografie: Osei Bantu (Konichiwa crew) Partner: MAF

BIO // Osei Bantu (Konichiwa crew): Dit Antwerps collectief heeft een grote liefde voor verschillende artistieke vormen waaronder muziek, grafisch design, dans en spoken word. Hun dansacts houden het midden tussen Afrikaanse en hedendaagse of urban dans. Zij werkten reeds samen met Let’s Go Urban en SINCOLLECTIEF en organiseerden recent ook het PARKfestival.

Body Bound // Maryam Kamal Hedayat, Judith Clijsters, Saskia Leudo De Ronde

Samen met choreografe Judith Clijsters en met Saskia De Ronde wil ik een dansvoorstelling maken rond beeldvorming over het vrouwelijk lichaam, schoonheidsidealen en statische genderrollen. Om dit te doen gaan we via dans, beeld en geluid het publiek meenemen op een tocht langs verschillende culturele en religieuze rituelen en praktijken die ofwel letterlijk de vrouw en haar lichaam inbonden ofwel intellectueel elke vorm van mobiliteit haast onmogelijk maakten. We gaan steeds op zoek naar overkoepelende universele ervaringen door specifieke symbolen, rituelen en (archetypische) beelden naast elkaar te plaatsen en het oude met het hedendaagse te combineren.

Het inbinden van de vrouw, ofwel het letterlijk inbinden ofwel intellectueel inbinden, neemt een centrale plaats in deze voorstelling. Via moderne en traditionele dans gaan de lichamen van de danseressen een uiting geven aan vragen rond rituelen en gender verwachtingen en zullen ze de confrontatie aangaan met verschillende overheersende (en misschien zelfs patriarchale) structuren (en religies) van toen en nu.

Vrijheid van het lichaam en angst voor het oncontroleerbare vrouwelijke lichaam in een religieuze context is een tweede onderzoekspunt.

Tenslotte stellen we ons de vraag welke onzichtbare littekens ofwel fantoompijnen deze beperkingen op het vrouwelijk lichaam hebben achtergelaten? Zijn er archetypische fantoompijnen die we meedragen door eeuwenoude beperking, afdekking, conditionering en typering?

Hoe vrij is het vrouwelijk lichaam na eeuwenlange strijd tegen datzelfde lichaam?

Choreografie: Judith Clijsters en Saskia Leudo De Ronde / Video: Maryam Kamal Hedayat / Dansers: Judith Clijsters, Saskia Leudo De Ronde, Evelyne Van Hecke / Partner: kunstZ

BIO // Born in Esfahan, Maryam K. Hedayat is an Iranian Belgian filmmaker who works predominantly as a videographer for different dance and theatre groups. She is studying directing at Luca School of Arts, but before that, she earned her Bachelor’s degree in Arts at the University of Antwerp. Her first short White Maze (https://vimeo.com/74724115) was selected as one of the best first-year films at Luca and won the Jessica Award. It was also selected for various expositions in Antwerp and Brussels, namely Semaine d’Art expo, Made in Berchem travelling exposition and the Kortgeknipt film series. In 2013 she also collaborated on the short Nazomer that was part of the Follow Gent film project, which was screened at Sphinx Cinema. In 2014 she also won a student film competition at the Ostend Filmfestival which was sponsored by ARTES/SABAM. Besides working on her short films, she has created videos for choreographer Judith Clijsters and more recently for Clijsters’ dance solo Same Self Defined.

Bezeten stad // NON aka Ali Wauters

Portretten. Mensen in de stad. Verschillende wijzen van deze realiteit ervaren.

Artiest: Ali Wauters / Partner: MAF

BIO // Ali is de laatste jaren vooral aan het schrijven en het experimenteren met muziek, beeld en beweging.

The voice van Vlaanderen // Giovanni Baudonck

We are all connected,
Ik ben één van die kleine tandjes die deel uitmaakt van een tandwiel die nog grotere tandwielen voortstuwt binnen een machine van een nog grotere machine.
Vind ik dat erg?
Wel nee, want ik moet ook geld verdienen
zo werkt dat,
zonder dat systeem zou alles instorten
daarom is een klantendienst belangrijk!
Wij zijn de boodschappers van de 21ste eeuw
Heb je een probleem?
Wel, dan sta wij voor u klaar!
6 dagen op 7 van 8u30 tot en met 21u S’avonds, ook op feestdagen.

Ik ben The Voice van Vlaanderen 

Spel: Giavanni Baudocnk / Coach: Geert Van Dyck / Partner: Kunst Z

BIO // Giovanni is een Belgo-Mauritiaan afkomstig uit Gent en staat bekend als een creatieve duizendpoot. Hij begon zijn carrière op zijn 16de in de hip-hop scene en evolueerde later naar blues en soul. Verder verdiepte hij zich ook in Slam Poëzie en schrijft hij ook kortverhalen. Giovanni ontdekte een nieuwe passie in theater toen hem in 2008 werd gevraagd om mee te doen in een project van Union Suspecte L(oo)sers. Sindsdien heeft hij aan diverse projecten meegewerkt.

MON/DE // Julien Carlier

“In de onmogelijkheid te bewegen, probeer ik toch weer meester te worden van mijn eigen ademhaling. Ik word overmeesterd door een gevoel van onderdrukking. Ik voel me smelten, wervelen. Ik word naar beneden meegezogen. Ik kom in een droom terecht.”

MON/DE is geïnspireerd door slaapverlamming, een stoornis die tijdens de slaap of het wakker worden een volledige verlamming van het lichaam veroorzaakt, dit terwijl men volledig bij bewustzijn is. Slaapverlammingen gaan gepaard met fysieke, auditieve en visuele hallucinaties die grote angsten kunnen veroorzaken. Door het gebruik van verschillende danstechnieken uit de hip-hop komen de dansers terecht in deze vreemde staat waar realiteit, materie en tijd vervormd zijn.

Op podium, verkennen de dansers dit verschijnsel samen met hun angsten en de rollen die onze samenleving hen oplegt. Daar worden ze tevens geconfronteerd met hun donkere kanten en hun innerlijke demonen.

Choreografie: Julien Carlier / Dansers: Manu Di Gloria, Vanarith Kang, Arthur Pedros / Muziek en live performance: Simon Carlier /  Beelden en live performance: Carlos Ameller / Scenografie en kostuums: François Lefebvre / Creatie Lichten: Jean-Jaques Deneumoustier / Coach: Jean-Michel Frère, Carmen Blanco Principal / Technische coördinatie: David Coppe

BRUT, an endless parade of flavours // Raquel Gualtero (dans)

This piece is the result of a long research process, whose main objective has been to seek its own
transparent and unpretentious language.

Brain and heart, as two poles in constant interaction, have been shaping different stories and
fantasies connected with my own reality, which, turned into physical states and moments, are now
offered to be tasted and shared.

BRUT, with its disquieting and persistent fine bubbles, wishes to awake your senses and invites
you to savor the nuances of a long and carefully elaborated proposal.

CREW: Direction and performance: Raquel Gualtero Soriano / Dramaturg: Sònia Gómez / Music: in progress / Light designer: Arnau Sala / Photographer: Cristina Inocencio / Producer: Margherita Bergamo / With the support of: El Graner Centre de creació del cos i el moviment Barcelona, Cultuurhuis De Warande Turnhout, CCG Centro Coreográfico de La Gomera and l’Animal a l’Esquena Celrà / Thanks to: Montse Roig, David Espinosa, Amaranta Velarde, Sergi Faustino, Quim Bigas and Familia Gualtero.

De programmering van Arbi // Arbi el Ayachi (stand-up / performance)

Meer info volgt.

Mestizo Arts Platform