
Een casting wordt een spiegel van een groter politiek verhaal, waarin ook Palestina om bestaansrecht lijkt te auditeren.
Rubin verweeft fragmenten uit Jasser van Abdelkader Benali met eigen teksten en brengt een solo over identiteit, representatie en de blik van de ander. In een spel met publiek en personages stelt hij één vraag centraal: wie krijgt de rol — en wie bepaalt dat?
Een acteur doet auditie voor de rol van Shylock. Maar terwijl hij speelt, schuiven persoonlijke verhalen binnen: over zijn Palestijnse identiteit, over het verlangen om die te omarmen, over de droom om te acteren, en over wat het betekent om gezien te worden – als artiest én als mens.
Het stuk ‘Jasser’ van Benali is ondertussen al enkele decennia oud, maar blijft een interessante voedingsbodem. Het stuk is geschreven tijdens de 2e intifada, maar nog voor de dood van Yassar Arafat, nog voor de volledige militaire blokkade van Gaza. Het stuk is nog mijlenver verwijderd van het genocide geweld dat zich het afgelopen jaar heeft afgespeeld en nog steeds voortwoedt. Er loopt nog ‘hoop’ doorheen ‘Jasser’. Het stuk van Benali voert figuren als ‘Yassar Arafat’ & ‘Shylock’ als symbolen om ons tegenover te verhouden. Zowel de figuren als de hoop lijken te ontbreken in de huidige actualiteit.
Concept, tekst en spel: Rubin Ajlouni Dramaturgie: Rashif El Kaoui Regie: Aïcha Cissé Geïnspireerd door fragmenten uit ‘Jasser’ van Abdelkader Benali. Met de steun van Mestizo Arts Platform/WIPCOOP, hetpaleis, Arenberg, wp zimmer, c o r s o, Schouwburg Noord/Merksemdok, Fonds voor Talentontwikkeling.