WIPCOOP Sessions ÇIĞDEM Y. MIROL + MOUSS SARR +TISTER IKOMO

 

14 oktober host Rataplan weer een nieuwe WIPCOOP Sessions met werk van Cigdem Y. Mirol, Mouss Sarr en Tister Ikomo.

Mouss Sarr en Tister Ikomo werken elk aan een nieuwe danscreatie. Mouss werkt aan een solo waar hij via zijn bewegingstaal vragen stelt over identiteit, racisme, kolonialisme en over zijn positie in de wereld vandaag. En Tister Ikomo geeft ons een inkijk in zijn parcours met de solo Nzela Na Ngai’. Maar eerst duiken we letterlijk in het boek met Bookperformance van Çiğdem Y. Mirol.

JOIN US for another WIPCOOP Sessions en werp een blik op nieuwe artistieke creaties die zich volop ontwikkelen in onze steden.

BOOKPERFORMANCE ÇIĞDEM Y. MIROL

Çiğdem Y. Mirol vermengt met BOOKPERFORMANCE het boek, de voorstelling, de auteur en de lezer/het publiek tot één. Çiğdem speelt met de grenzen tussen het podium en het publiek en vervaagt deze door objecten, beweging en stilte. Woorden vliegen door beelden en lijnen die ontstaan.

Genieten wordt synoniem aan het begrijpen van een vreemd en absurd leven en liefdesverhaal. Alleen zolang ze beide hetzelfde klinken én homoniemen genereren als “we” genieten en/of begrijpen.

Çiğdem y Mirol ontwikkelt BOOKPERFORMANCE  als een artistiek en literair concept en als een wereldbeeld.
Als schrijver en performancekunstenaar daagt ze het lichaam en het geluid uit van een tekstueel zelf. Een tekstueel zelf dat zichzelf transformeert in het geluid en in het lichaam van een werkelijk zelf door visuele en muzikale dynamieken. Tijdens Bookperformance wordt de lezer uitgenodigd om deel te nemen aan het creatieve proces.

Çiğdem’s ervaring in de academische wereld, journalistiek, theater, beeldende kunst, psychologie, lesgeven, vertalen en literatuur legde de fundamentele waarden van het concept en de “The Weird & The Absurd” filosofie erachter én droeg bij aan begrip van transparantie in het concept.

Credits: Concept en performance: Çiğdem y Mirol  / www.bookperformance.com

 

“BLACK” Mouss Sarr

“Black” is een anglicisme dat in zwang is geraakt en wordt gebruikt om naar een zwarte persoon te verwijzen.
 Verkozen boven het Franse equivalent, is het meer politiek correct, cooler,
 veiliger.
 En toch, zoals Rokhaya Diallo opmerkt, Noir-e
 is geen vies woord.
 Het gebruik van dit woord roept vragen op. “Black” duikt regelrecht deze
 bevraging in.

Een danssolo over de zoektocht naar identiteit als jonge zwarte man, geboren in Europa. Een complexe identiteit, moeilijk te plaatsen op een kaart. Te simplistisch, te statisch? Wat betekent het om “Black” te zijn?

Mouss Sarr is choreograaf, danser (hiphop, dancehall en krump), oprichter & artistiek leider van Timiss, een platform waar hij ruimte biedt aan street dansers. Lees meer HIER

Werp alvast een blik op de teaser, klik HIER.

NZELA NA NGAI’  TISTER IKOMO

In dit drieluik reis je mee van Kinshasa “La Belle” naar België. Een dansvoorstelling over beproevingen, transformatie en strijd om erkenning. Via tot ritmisch slagwerk getransformeerd afval, traditionele dansen en muziek vertelt choreograaf, muzikant en danser Tister Ikomo een persoonlijk verhaal.

Tister Ikomo is danser, choreograaf en muzikant die in Congo door de verschillende provincies trok om de verschillende traditionele dansen te bestuderen. In Kinshasa is hij assistent choreograaf van het artistiek gezelschap Arumbaya. Hij werkte o.a. ook samen met Alain Platel en Fabrizio Cassol als danser voor de show Coup Fatal en als percussionist voor Sidi Larbi ..

 


Mestizo Arts Platform