Work In Progress Antwerpen MAF17

MAANDAG 16.10

13u30 // W.I.P. // AMAN door Ehsan Rahimi Tembi

Een vrouw is alleen in het huis. Zij hoort een vreemde en angstige stem. Het geluid komt uit een aarden pot. Een vrouw zit in de aarden pot en begint een gesprek … Wie is die vrouw?

Ehsan Rahimi Tembi schrijft de tekst en regisseert de voorstelling. Zijn vrouw, een actrice afkomstig uit Teheran, speelt de voorstelling in het Nederlands. Eshan creëert life de technische omkadering. Hij maakt het licht, de sferen en de muziek. kunstZ ondersteunt deze productiedramaturgisch en begeleidt de tekst.

PARTNERS: KUNSTZ

Ehsan Rahimi Tembi (°1972)  is afkomstig uit Iran. In 2013 vluchtte hij naar België. Hij startte met Nederlandse lessen en in 2014 volgde hij het voortraject assistent Podiumtechnieken voor Anderstaligen en liep hij stage bij kunstZ waar hij technieker Seppe Janssens assisteerde bij Anversville (kunstZacademie 2014, De Studio). Ehsan studeerde Literatuur en drama aan de privé universiteit Azad in Arak, Iran. In 2010 volgde hij een opleiding voor Cinema Regie aan de Universiteit van de Islamitische Republiek Iran. Deze opleiding duurt normaal 4 jaar. Hij volgde de opleiding gedurende 2 jaar maar werd omwille van politieke redenen geweigerd in de opleiding de jaren daarna. In Iran stond hij bekend als regisseur, scenarioschrijver van kortfilms en theater en doceerde hij drama bij Kanon (Iran). Hij maakte ook theatervoorstellingen met kinderen en volwassenen met een beperking. Hij sleepte 11 internationale nominaties in de wacht voor zijn werk: 5 keer als beste regisseur en 6 keer als beste regisseur-scenarioschrijver voor kortfilm/theater. In Iran werd hij 34 keer genomineerd. Kortom, deze regisseur heeft een theatercarrière van 27 jaar in Iran achter de rug. In België doet Ehsan er alles aan om zijn artistieke carrière verder te zetten. Zo kon hij via art.60 gedurende 18 maanden als regisseur bij HETGEVOLG aan de slag waar hij de voorstelling ZOOO maakte. Volgens de website van HETGEVOLG, “…het wonderschone ZOOO, bezorgde ons een bredere kijk met verschillende regies…” HUIS EHSAN is een nieuw initiatief in Geel gedragen door Ehsan. HUIS EHSAN is niet alleen de titel van de eerste voorstelling van deze theatergroep die graag aan de slag gaat met de meest kwetsbaren in deze maatschappij. Het is ook de start van een nieuwe werking in Geel waarbij deelnemers vanuit wie ze zijn mee een verhaal vorm geven. Ehsan zal als acteur te zien zijn in de nieuwe kunstZ-productie BRUILOFT (18 & 19 oktober 2017)

< > 14u00 // [Miniconferentie: De Loods des Doods] < >

‘De loods des doods’ was een leegstaande loods die nu door de Fokovisten (van de nieuwe kunststroming Het Fokovisme) is omgetoverd tot een vrijhaven voor jonge kunstenaars die zelf de regels bepalen. Spitlart en andere companen van De Loods des doods vertellen over hun artistieke werking en visie.

15u00 // W.I.P. // NOOIT MEER EEN MONOLOOG door Idy Mbengue

Een man  probeert een toekomst uit te bouwen in een nieuw land maar wordt geconfronteerd met een realiteit waar hij zeer moeilijk grip op kan krijgen. De tekst is geïnspireerd op ‘Le Horla’ van Guy de Maupassant.

PARTNERS: MADAM FORTUNA / COACH: LUK NYS

Idy Mbengue speelde o.a. bij ARSENAAL/LAZARUS, De Roovers, Théatre Isocèle en Madam Fortuna. Hij speelde ook voor televisie en o.a. in de film Messias (Rob Lücker).

< > 15u30 // [Miniconferentie: Nyira Hens & Maarten Loos] < >

Nyira Hens is theatermaakster, vooral gericht op kindervoorstellingen, en Maarten Loos is programmator bij CC Deurne. Zij werden recent aan elkaar ‘gematcht’ om samen een onderzoek of project aan te gaan. Zij nemen jullie mee in hun prille samenwerking waarin de focus zal liggen op theater maken voor kinderen en hoe voor die jonge leeftijdscategorie al een belangrijke rol weggelegd is om de superdiverse samenleving ook in theater te weerspiegelen.

16u30 // W.I.P. // DE BOOT door Enrique Noviello

Met ‘DE BOOT’ nodigt Enrique u uit om op avontuur aan te gaan. Het is een zoektocht naar de ingrediënten voor een quasi onmogelijke droom die hij met u wil ondernemen.

PARTNERS: MADAM FORTUNA

Enrique Noviello is muzikant en bezieler van El Juntacadáveres en La Murga Armada. Hij werkte aan verschillende muziektheaterproducties bij oa. KVS, Madam Fortuna, Het Gevolg, HetPaleis, ARSENAAL/LAZARUS en Arenberg: Rumble in da Jungle, Amigos, De klank van de stad, …

< > 17u00 // [Miniconferentie: Water My Plant – Agustín Jais & Denise Lara Margules] < >

We nodigen artiest-managers Denise Lara Margules en Agustín Jais (Buenos Aires – CC Matienzo) uit voor een gesprek over hun artistiek onderzoeksproject Water my plant. Tijdens dat onderzoek willen Jais en Margules alternatieve institutionele relaties creëren tussen België en Argentinië a.d.h.v.  geschaalde maquettes van de gebouwen van tien culturele organisaties uit beide landen. Eén van de organisaties waarmee in hun eerste onderzoek vorig jaar (tijdens #MAF16) gewerkt werd was Victoria Deluxe. Voor dit gesprek nodigen ze artistiek leider van Victoria Deluxe, Dominique Willaert, uit. Op 28 oktober tonen ze het resultaat van hun tweede onderzoeksperiode in wpZimmer.

19u30 // W.I.P.// ZEEMEERMIN door Jaouad Alloul

Een monoloog over zelfaanvaarding, familie, liefde, rechtvaardigheid en vergiffenis.

De enige fout is de fout waar we niets van leren. (John Powell)

COACH: NYIRA HENS / MUZIEK: VIDA RAZAVI / PARTNERS: VZW BEHUMAN

Jaouad Alloul is een Belg met Marokkaanse root en Islamitische achtergrond. Als jongste van 8 ontdekte hij op jonge leeftijd dat het begrip god groter was dan wat hem verteld werd. Nadat hij afgestudeerd was als chocolatier ontdekte hij op latere leeftijd zijn passie voor de podiumkunsten. Gedreven door zijn hart doorbreekt hij stereotypes en hoopt hij bruggen te bouwen waar anderen de overkant niet durven zien.

DINSDAG 17.10

13u30 // W.I.P. // MAGNETISME door Jay Anane

Iedere mens is op zoek naar geluk, maar geen mens blijft een onbeschreven blad. Daardoor blijkt in tijd ‘gelukkig zijn’ ineens niet meer zo vanzelfsprekend. We zoeken naar antwoorden. Bestaat er wel zoiets als toeval? Of gebeurt alles met een reden? Of kan het zijn dat we onze levensweg zelf kunnen bepalen door de energie die we uitstralen naar het universum?

We zitten energetisch op verschillende frequenties. Door ervaringen worden we gevoed met positieve en negatieve energie. Als een magneet trekken we deze energie zelf aan. De wet van de aantrekkingskracht lokt namelijk zaken of gevoelens uit waarin we sterk geloven. De energie waarin we zitten bepaalt mee de energie van onze omgeving en vice-versa.

DANS: MANU DUPONT, DAVID KINKELA, GIANNI SMITHDANS: MANU DUPONT, DAVID KINKELA, GIANNI SMITH, ARNO DE WILDE, MICHAEL SANCHEZ, DOHA FELLOUS, ARNO DE WILDE, MICHAEL SANCHEZ, DOHA FELLOUS.

< > 14u00 // [Miniconferentie: Mohamed Boujarra] < >

Mohamed Boujara is danser-choreograaf en doet een onderzoeksresidentie in het dansinstituut Tanzhaus NRW in Dusseldorf. Hij zal het publiek met enkele vragen meenemen in zijn onderzoek rond het creëren van een ‘free mind and feeling of wellbeing’ om in de opperste ‘creatie-modus’ te komen.

15u00 // W.I.P. // KLAPPING door Ahil Ratnamohan en Feras Shaheen

NL Onder de oranje gloed van een gaslamp voeren twee straatvoetballers een onverbiddelijke, hypnotische choreografie aan. De wervelende, reactieve aard van hun bewegingen wordt omgezet in een poëtische en ritmische harmonie waar de spelers de diepe, intuïtieve verbinding met elkaar verkennen. De flitsende voetbaltricks van de spelers worden een soort van rituelen en leiden het publiek naar de abstracte plaatsen waar het doorsnee voetbalspel de toeschouwers niet durft naar mee te nemen.

Deze creatie toont zowel de bewegingen van de bal als de atletische acties zonder bal en tracht op die manier de relatie tussen deze twee soorten bewegingen te onderzoeken. In tegenstelling tot het snelle tempo van de bewegingen in het traditionele voetbal, zal de choreografie deze acties herinterpreteren en zoeken naar structuren als spanning, nieuwe ritmes, fragiliteiten en kwetsbaarheden.

EN Under the orange glow of a gas-lamp lit court, two streetfootballers undertake an unrelenting, hypnotic choreography. The flashy, reactive nature of the moves which form their repertoire are distilled into something more poetic and rhythmic through the players unison and the deep, almost intuitive, connection they share.  The moves, which are often performed either in the heat of competition, as a way of winning or as flashy tricks used to show off, become rituals and transport the audience to abstract places that the game of football would never dare to.

The creation will attempt to make use of the movements with the ball but also the vast array of athletic movements which take place without the ball and to find the right relationship between these two styles of moving.  Traditionally performed at a fast and constant pace in small routines, the choreography will punctuate these movements in order to find different textures in these movements: suspense, new rhythms, fragilities and vulnerabilities.  

PARTNERS: CAMPBELLTOWN ARTS CENTRE (AU) EN ONTMOETINGSCENTRUM LUCHTBAL

Ahilan Ratnamohan staat bekend om de onbevangen performances die hij maakt. Zijn inspiratiebronnen zijn eigen ervaringen als cultureel outcast en zijn achtergrond als sporter. Hij werkte in Sydney met o.a. Urban Theatre Projects, Branch Nebula, Legs on the Wall, PACT, PYT, Theater Kantanka, Martin del Amo en Campbelltown Arts Centre. In 2013 creëerde Ahilan Michael Essien I want to play as you…, een succesvolle samenwerking met 6 Nigeriaanse voetballers. Deze groep groeide uit tot de het Star Boy Collectief, een groep waarmee Ratnamohan, gesteund door Monty Kultuurfaktorij, verschillende voorstellingen maakte en rond Europa tourde.

Feras Shaheeen is een urban dancer en voetballer van Sydney met Palestijnse roots.  Hij is gespecialiseerd in Chicago Footwork en House-dans.  Feras en Ahilan hebben elkaar leren kennen op een basketbalpleintje in de buitenwijk van Campbelltown en zo is hun samenwerking begonnen.

< > 15u30 // [Miniconferentie: Mohamed Barrie] < >

Een landschap van netwerken maar steeds vanuit het oogpunt van organisaties? Is het niet beter te werken vanuit ideeën? Wat betekent empowerend werken in een superdiverse stad? Welke rol spelen traditionele organisaties in het diversiteitsverhaal? Enkele vragen die Mohamed Barrie meeneemt in dit gesprek.

Mohamed Barrie is student Sociaal Werk. Daarnaast werkt hij zelf evenementen of projecten uit zoals ‘Let’s talk about kroeshaar’, ‘Shoot For Dreams’ en werkt hij mee aan Kilalo (organisatie die jongeren van Afrikaanse afkomst wil informeren en motiveren zodat ze in hun mogelijkheden geloven) en de nieuwste studentenvereniging AYO (African Youth Organization). Hij schrijft af en toe ook columns zoals ‘Liefste België‘.

16u30 // W.I.P. // | e n t r e l í n e a s | door Citlalli Avalos Montoya

| e n t r e l í n e a s | (Between lines) is a danced reflection.

NL | e n t r e l í n e a s | is het eerste werk waarin Citlalli de essentie van een idee omzet in een choreografie. Het is een ‘work in progress’ die voortkomt uit haar nieuwsgierigheid en haar behoefte om volgende vragen te beantwoorden:

In hoeverre horen we bij onszelf? Hebben we echt ‘eigen’ ideeën, overtuigingen, gevoelens, waarden en zelfs een eigen persoonlijkheid? Hebben we de macht en vrijheid om zelf te beslissen? Wat is beslissen? Wat is vrijheid? In welke mate worden al deze abstracte concepten beïnvloedt door het onderwijssysteem dat ons domineert?

Op dit moment is het resultaat een choreografie waar Citlalli haar lichaamsbeweging inzet voor de expressie, communicatie en als schepper van betekenissen. Hiervoor gebruikt ze de alternatieve muziek van Laryssa Kim en Diego Martinez Lanz.

EN It is the first piece in which I strive, alone, to capture the essence of an idea into a choreography through my own body. It is a work in progress that originates from my curiosity and need to explore questions such as:

To what extent do we belong to ourselves? Do we really own “our” ideas, convictions, feelings, values, even our personalities? Do we really have the powerand the freedom to decide? What is deciding? What is freedom? Until which degree all these abstract concepts are shaped by an “education” system that has domesticated us?

The result, up until this moment, has been a choreographic exercise in which I do not try to solve, but to delve into these questions. I try to define where, how, why and how deep this questioning resonate inside my body, my flesh, my thoughts and my unconscious. All of these using dance improvisation and the intrinsic capacity of the body’s movement as the primary source of expression and communication and as creator of meanings. For this first stage of development I had been working alternating music of Laryssa Kim and Diego Martinez Lanz.

PARTNERS: /

NL Citlalli Avalos is een Mexicaanse danseres, performer en docente. Naast een diploma in de Industriële en Computerwetenschappen heeft ze ook nog een diploma in hedendaagse dans. Van 2008 tot 2012 werkte ze samen met Antares Danza Contemporánea en staat ze op podia doorheen heel Mexico waaronder het Palacio de Bellas Artes, het meest belangrijke cultuurcentrum van het land. Sinds 2013 woont Citlalli in Brussel waar ze samenwerkt met onafhankelijke artiesten en collectieven zoals ProjectLIMB/Gabriel Forestieri, Marie Martinez & Artistes Cie., ElmaBonds Collective. Vanaf dan heeft treedt ze veel op en geeft ze workshops op verschillende locaties in Mexico en België.

EN Citlalli Avalos is a Mexican dancer, performer and teacher. She got a Bachelor’s degree in Industrial and Computer Systems Engineering. In this period she was involved in musical comedies, singing and dancing and she was awarded in several competitions as best singer. Later, in 2007 she obtained a Bachelor’s degree in Contemporary Dance. From 2008 until 2012 she collaborated with Antares Danza Contemporánea, touring and performing in important venues and festivals around Mexico, including the Palacio de Bellas Artes, the most important cultural center in the country. Since 2013 she lives in Brussels where she has collaborated with independent artists and collectives like ProjectLIMB/Gabriel Forestieri, Marie Martinez & Artistes Cie., ElmaBonds Collective. From that point on, she has performed and taught workshops in diverse venues and festivals in Mexico and Belgium.

19u30 // W.I.P. // LOOPHOLE door Charlotte Goesaert met Joost Maaskant & Evangelos Biskas V

Loophole duikt in de wereld van leugen en bedrog. In een tijd waar we constant informatie verkrijgen waarvan het steeds moeilijker wordt deze te beoordelen op de waarheid ervan, gaat Goesaert op zoek hoe dat informatiespel werkt. Hoe goed zijn wij in liegen en bedriegen? Hoeveel kunnen we onszelf wijsmaken? Is jouw vertrouwen in iemand onvoorwaardelijk? Waarom geloven we die knipoog wel, maar die andere niet? Veel van onze keuze in onze persoonlijke relaties, carrière, politieke overwegingen, producten die we kopen, baseren we op die knipoog. Deze processen wil Goesaert in Loophole openbaren.

DOOR: CHARLOTTE GOESAERT, JOOST MAASKANT, EVANGELOS BISKAS V. / PARTNERS: DE NWE VORST ( TILBURG), DE BRAKKE GROND ( AMSTERDAM), DE THEATERMAKER ( ANTWERPEN), PRODUCTIEHUIS ROTTERDAM ( ROTTERDAM), KAAP (BRUGGE) / DRAMATURGIE: LUC DE GROEN

Charlotte Goesaert studeerde danstheater en moderne dans aan de Fontys dansacademie in Tilburg. Sindsdien werkte zij vanuit haar thuisbasis in Rotterdam als danseres, performer en choreograaf. Ze speelde en danste bij diverse binnen- en buitenlandse gezelschappen zoals MAAS, Ro Theater, Maas, Tuning People, Olga Roriz, Romeo Castellucci en Bodytalk. Sinds 2015 maakt ze haar eigen werk onder naam van EPIC FAIL. Met haar gelijknamige debuutvoorstelling tourde ze  langs menig theater en festival in Nederland en België. Voor Productiehuis Rotterdam werkte ze collectief mee aan de voorstelling ‘The Hour of Power’ (2015) en in opdracht voor Performance Festival Rocky te Amsterdam creëerde ze ‘Exorcise’ (2016). Goesaert werkte meerdere malen als choreografe voor verschillende theatergroepen, zoals Rotheater, Theatergroep De Maan en Likeminds. In 2018 komt haar opvolger uit ‘Loophole’ en een nieuw werk in samenwerking met Karolien Verlinden (Tuning People), ‘ChitChat’.

< > 20u00 // [Miniconferentie: Majestro over NIVEAU4 muziekplatform] < >

“Belgische artiesten werden jaloers wanneer ze zagen hoe snel Nederlanders bekend werden door één filmpje op YouTube.”

Veel Belgische rappers spitten in een lokaal dialect. Om die reden verstaan ze elkaar niet altijd en hebben fans die elders wonen moeite om aan te haken. Ook is er niet een vast platform waarop ze hun werk kunnen tentoonstellen en verspreiden, en dat allemaal stagneert de groei van de Belgische hiphopscene. Producer Majestro wilde hier wat aan doen en begon Niveau 4 : een online muziekplatform dat geïnspireerd is op het Nederlandse 101Barz maar meer dan enkel studiosessies ook echt artiesten wil promoten zodat hun talent niet onder de radar blijft. We willen een medium zijn dat artiesten bij elkaar brengt en een springplank is naar een groter publiek.

21u00 // W.I.P. // PARALELO – PARALLEL door David Ramos

De voorstelling ‘Paralelo’ gaat over verhalen van de verschillende diaspora die Antwerpen heeft. We gaan op zoek naar het thuisgevoel van onze buren in een stad met meer dan 177 nationaliteiten. We hebben het in deze voorstelling over de verhalen die nooit gedeeld worden: het zijn kleinmenselijke verhalen over geluk, liefde, verdriet, verontwaardiging, onderdrukking, machtssystemen, etc… Een soort van ‘everyday stories’.  Vragen als “waar voelt u zich thuis en waarom?” en “waar komen we parallel samen in gedachten, emoties, gevoelens en meer?”

PARTNERS: RATAPLAN, CC BERCHEM.

David Joao is een jonge Belg van 28 jaar met Angolese Roots. Hij is al 14 jaar gepassioneerd door dans. Hij herinnert zich van in Angola dat dans en muziek altijd aanwezig zijn. Eind jaren ‘90 maakte hij kennis met ‘Kuduro’, een Angolese muziek- en dansstijl. In die periode was dans een manier van leven en omgaan met moeilijke tijden. Van 1997 tot 2001 is David danser/performer bij Muchuchos Do Gaston, in Angola. Hij werkte er samen met Tony Amado, die de grondlegger is van de populaire Kuduro-stijl in Angola. Later in Nederland was hij vaste danser in de Compagnie Jos Doisra in Nederland. Bij aankomst in België, ondertussen 7 jaar geleden, werkte hij voor projecten van Let’s Go Urban, Arenberg, Kunstbende, ISHcompany, Konichiwa crew, SINCOLLECTIEF, Sfinx, Kavka, Fiebre, Dansdocent surfkamp Board X, Kunstbende-begeleider en twee jaar geleden richtte hij het art collective ‘Oseibantu’ op. Hij werkte al samen met: Yves Ruth, Ish Ait Hamou, Sihame El Kaouakibi, Junior Mthombeni, Yannick Moyson, Fotomuseum Antwerpen, MAF, Ludovic Nyamabo, Samuel Reveil, Rataplan, CC Berchem. De afgelopen jaren heeft David veel ervaring opgedaan en meegewerkt aan verschillende voorstellingen.

Mestizo Arts Platform