Work In Progress #MAF16 in Arenberg op 17 & 18.10

17.10 // 13u30 // De Kleine // Arenberg

Black Waltz DOOR Liz Carrazco & Alex Cordova

Waarom angst hebben van dood gaan? Met deze vraag vertrekken videokunstenaar Alex Cordova en ontwerpster Liz Carrazco in een reis door het leven. Wat als het leven maar een lijdensweg is? In deze voorstelling verleidt de dood het leven en deze wordt verliefd op de dood. Het verhaal wordt verteld in een kortfilm met live muziek (de band) en een dansperformance die draait om de Mexicaanse iconen Frida Kahlo en La Catrina.

Creatie, video & fotografie: Alex Cordova & Liz Carrazco / Choregrafie en dans: Paola Zampierolo / Muziek: Claroscuro

ALEX CORDOVA Multidisciplinair artiest, studeerde Schilderkunst aan de ESFA in Peru. Hij exploreert later ook andere media zoals fotografie, video en animatie. Hij volgt ook een cursus ‘New media art’ en ‘Documentaire’ in de EICTV in Cuba. Hij migreert in 2009 naar België en is sindsdien vooral bezig met documentaire en video art. In 2012 maakte hij deel uit van de finale selectie van de Canvas Collectie. // LIZ CARRAZCO is ontwerpster en fotograaf, afgestudeerd aan De Autonome Universiteit van San Luis Potosi (Mexico). Zij is zoals een kameleon die zich aanpast aan verschillende stijlen, o.a. is ze gepassioneerd door surrealisme. Het is niet de eerste keer dat Alex en Liz samen werken. Ze maken samen een mix van hun diverse kunstervaringen voor nieuwe creaties.

17.10 // 15u00 // De Kleine // Arenberg

Land van Wiet en Honing (onderschrift: DaCannaNi) DOOR Manu Moreau & Karel Michiels

Met het boek ‘Land van Wiet en Honing’ in gedachten, gekoppeld aan persoonlijke ervaringen en hedendaagse thematiek, nemen we een aantal facetten van het huidige softdrugsbeleid op de kruimel. Van het verleden tot het heden gaan we na hoe de wereld en onze omgeving omgaan met de gebruikers en hoe de gebruikers omgaan met de wereld en haar regels. Misschien konden we voorheen door de bomen het bos niet meer zien en wordt er aan het einde van de voorstelling alvast een zaadje geplant voor een andere gedachtegang.

KAREL MICHIELS schrijft over comedy en muziek in De Standaard. Hij publiceerde boeken over voetbal, reizen en reggae. In zijn meest recente boek (‘In Het Spoor Van De Keizer’) gaat hij met David Verhaeghe op zoek naar diens mogelijk verwantschap met de Ethipoische keizer Haile Selassie I. In 2012 schreef hij over comedy, in het boek ‘Vlaanderen Lacht’ en in 2014 verscheen zijn boek ‘Land Van Wiet en Honing’. // MANU MOREAU is beginnend comedian met droge, zwarte humor, die vooral woordspelingen hanteert om stereotypen te doorbreken (of net niet). Op de kleinere podia kan je hem aan het werk zien als grapjas of als gastheer, iets dat hem ook al in meer poëtische kringen bracht. Zo is hij ook Willy Wartaal in het Wo(o)rd Wa(a)r – verhaal, met Pieter Cools en Seckou Ouologuem.

17.10 // 16u30 // De Kleine // Arenberg

As long as I am… I’m not… (working title) DOOR Paola Madrid & Citlalli Avalos

Twee dansers onderzoeken, elk vanuit eigen ervaring en benadering, de intimiteit van een afscheid via een gestructureerde improvisatie.
EN Two dancers, from different perspectives, personal experiences and approaches, immerse themselves into the exploration of the intimacy of a farewell through a structured improvisation.
Partners: Pianofabriek, Studio Belgica, Embajada de México

CITLALLI AVALOS Citlalli practiced Artistic Gymnastics for 10 years and competed at national level competitions. During her studies she was involved in artistic activities such as musical comedies, singing and dancing. She was awarded in several competitions as best singer. After finishing her Bachelor’s degree in Industrial and Computer Systems Engineering, in the pursuit of her passion for dance, she obtained a Bachelor’s degree in Contemporary Dance at the Professional Dancing Academy of Mazatlán, directed by the Mexican contemporary dance company Delfos. From 2008 until 2012 she was a dancer-collaborator of one of the most recognized Mexican Contemporary Dance companies, Antares Danza Conteporánea, directed by Miguel Mancillas. With them she toured and performed in the most important venues and festivals around Mexico, including the Palacio de Bellas Artes (Palace of Fine Arts, Mexico’s most important cultural center). Her teaching experience includes Contemporary Dance classes and Pilates instructor (she is a certified Fletcher Pilates Instructor of Mat and Pilates’ equipment) in México and Brussels. In order to enrich her work as a dancer, she had taken classes/workshops with Julyen Hamilton(UK), Thomas Hauert(CH), Roberto Olivan(ESP), Damien Jalet(BEL), Iñaki Azpillaga(ESP), Thierry Baë(FRA), David Zambrano(VEN), Anne-Marie Blink (NL), Matej Kejzar(SI), Ben Fury(MOR), Martin Kilvady(SK), Meytal Blanaru, Guillermo Maldonado(MEX), Anthon Lachky(SK), Peter Jasko(SK), Seol Jin Kim(KR), Jos Baker(UK), among others. As well as some complementary courses with Roberta Carreri(ITA, Odin Teatret), a certificate program on Arteterapia, Neuroarts with Luc Delannoy(BEL), among others. At the present she is based in Brussels, focused on the search and development of her own tools of expression and creation by means of the body and other forms of art. // PAOLA MADRID Paola Madrid was born in 1989 in Hermosillo, México. She started dancing mexican folk dance at age of 7 . She continued her education in contemporary dance with Isaac Chau and Miguel Mancillas including ballet with Ángeles Martínez y Zyfryd Rzysko. From 2007-2011 she studied and graduated at the Professional School of Dance of Mazatlan. She has been performed and collaborated with several choreographers in México and Belgium as well as created her own works as “My heart’s (r)evolution”, “Trayectos” and “A rose full of gardens” piece supported by the Fonca-Conacyt (2012). Her work as a dance maker and teacher has been thoroughly influence by artists such as David Zambrano, Julyen Hamilton, Les Slovaks dance collective and enriched by the practice of Aikido as a Japanese Martial Art. Paola continues to research and develop her own movement language and ways of creation; teaching workshops and dance classes in México and Belgium.

17.10 // 19u30 // De Kleine // Arenberg
Homework DOOR Fleur Khani

Homework gaat over opgroeien in een huis met twee culturen en over dingen die groter zijn dan jezelf. Een huis, cultuur, afkomst, thuis voelen, vreemd zijn… Homework komt tot stand in een chaotische theatrale wereld, waarin klank, licht, muziek en stem door mekaar vloeien. Fleur Khani vertelt het verhaal van opgroeien met een Perzische vader en een Vlaamse moeder; het verhaal van niet weten hoe je in een cultuur moet passen, een verhaal van verzet en van een godsbeeld dat heel de tijd verandert. Fleur onderzoekt wat het betekent op te groeien in een wereld die langs de binnenkant volledig oriëntaals is en langs de buitenkant Westers.

Partners: kunstZ, De Werf Brugge, Cas-co (Leuven), Buda (Kortrijk), Dommelhof (Neerpelt)

FLEUR KHANI werkt en leeft in Brussel. Ze studeerde literatuurwetenschap aan de KUL, Woordkunst aan Conservatorium Antwerpen en deed daarna een post-master bij a.pass (Advanced Performance and Scenography Studies). Ze was als muzikante en theatermaakster o.a. te zien op Bâtard Festival, in Extra City en De Studio, in Londen op het Queer Apocalyps Festival en in Wenen (Moë). In 2013 kreeg ze de DanceWeb Scholarship in Wenen. Fleur werkte voor Michaël Roskam, Ivo Dimchev, Davis Freeman, Heike Langsdorf e.v.a. voor uiteenlopende projecten binnen performance, theater en film.

17.10 // 21u00 // De Kleine // Arenberg
Fanon?!! DOOR Mathieu Charles

Wanneer ben je onzichtbaar? Voor wie ben je onzichtbaar? Wie beslist er over je onzichtbaar zijn? Kan een allochtoon met een migratieachtergrond en banden met een buitenlandse herkomst getuigen over het vreemdeling zijn in het land waar hij/zij geboren is? Hoe belangrijk zijn wortels? Een relaas ontstaan uit de potgrond van koloniale melancholie.

MATHIEU CHARLES is performance dichter die op verschillende podia in Vlaanderen heeft gespeeld. In het verleden was hij actief als rapper en daarnaast had hij enkele kortstondige ontmoetingen met theater.

18.10 // 13u30 // De Kleine // Arenberg
Geen lief (werktitel) DOOR Aïcha Cissé

Geen lief is een monoloog van Aïcha Cissé gespijsd met autobiografische elementen, literatuur-onderzoek en een melting pot aan getuigenissen van singles op zoek naar een lief. Met duizend en één vragen tracht Aïcha de wereld van relaties en de liefde te doorgronden. Sinds januari 2016 verzamelt Aïcha grappige én triestige anekdotes, oude én nieuwe romantische verhalen en visies over de liefde. Leggen al die verschillende verhalen de universele grondlagen bloot van ons samen of alleen zijn? Geen lief is een monoloog met veel vragen en hopelijk tal van antwoorden waar we allemaal (misschien wel stiekem) op wachten.

Coach: Nele Vereecken / Partner: kunstZ

AICHA CISSE Aïcha Cissé stond in de middelbare school al graag op de planken. Daarna ging ze vertaler tolk studeren, maar haar passie voor acteren bleef. In 2011 schreef en speelde ze, samen met haar vriendin Aminata Demba, een eigen voorstelling: Nostalgie. Aïcha volgde verschillende theaterworkshops gegeven door o.a. Kees Meermacker, Franz Marijnen (2013/GEN2020), Frederique Lecompte (2013/GEN2020), Guy Cassiers (2013/kunstZ), Miel Van Hoogenbempt (2014 St Lucas workshop) en Michel Bernard (2015). Theaterregisseur Franz Marijnen castte haar na de workshop voor een voorstelling van t’arsenaal: Scarlatti. Dis-moi wie ik ben, de voorstelling van Aïcha en Aminata werd gecoacht door Frederique Lecompte en tourt sinds 2015 in Vlaanderen. Aïcha speelt ook mee in de voorstelling van Laika ‘Konijn met pruimen’ en binnenkort speelt ze in een nieuwe voorstelling van Laika, ‘Nat’. Ze volgt ook een docent/regie opleiding in Maastricht.

18.10 // 15u00 // De Kleine // Arenberg

Migrating Dialogues DOOR Rona Kennedy

This Presentation will be in English.
Deze presentatie zal in het Engels zijn.

NL Het is 6 september 1970. Mijn moeder en vader vliegen voor het eerste keer in hun leven. Het zal niet het laatste keer zijn. Alles is nieuw, spannend, vreemd. Mijn vader is 22. Mijn moeder is net 23 geworden. Ze zijn net getrouwd maar dit is hun huwelijksreis niet. Ze zijn aan het emigreren. 6 september 1970 is ‘Skyjack Sunday’

Transit zone: Wat zijn de positieve en negatieve gevolgen van migreren? Welke effect heeft deze transplantatieproces op ons en de mensen dicht bij ons? Welke keuzes hebben we zelf gemaakt en welke zijn voor ons gemaakt? Hoe veel keer per dag vergelijk je hoe het er hier en daar aan toe gaat? Wat zijn HIER en DAAR tout court? Welke verhalen zijn verteld en welke verzwegen?
Work in Progress: Deze performance/ presentatie is een moment opname van een beginnend artistieke onderzoek rond migratie en dialoog. Ik begin door mijn eigen migratieverhalen te onderzoeken en ga hiermee in dialoog met mensen over hun ervaringen door ontmoetingen, interviews en conversaties met mensen die ooit van land verhuisd zijn of gemigreerd hebben. De eigenlijke dialogen en hoe de vertaling naar performance zal zijn moet nog komen.

EN It is the 6 September 1970. My mum and dad are flying for the first time in their lives. It won’t be the last time. Everything is new, exciting, strange. My dad is 22, my mum has just turned 23. They are newlyweds but this is not their honeymoon. They are emigrating. The 6th of September 1970 is ‘Skyjack sunday’.

Transit zone: What are the positive and negative consequences of migration? How does this transplantation proces effect our lives and the lives of those close to us? Which choices did you make and which were made for you? How many times per day do you compare the way things are here and there? What are HERE and THERE in themselves? What stories are told and what is left unsaid?
Work in Progress: This performance/ presentation is a moment in time from the first steps of an artistic research project about migration and dialogue. Here, I have started with aspects of my own migrations and will use this as a stepping stone to meet, interview and enter into dialogue with a variety of people who have moved countries or migrated in their lives. The dialogues themselves and how this translates into performance have yet to develop.

Coaches: Fabiàn Espinosa, Harriet Breeds

RONA KENNEDY (https://ronakennedy.wordpress.com/NL Mijn naam is Rona Kennedy. Ik verzamel verhalen van kwetsbaarheid, twijfel en falen, van mijzelf en anderen. Ik maak theater, performances en installaties. Ik was in Swaziland geboren, ben Britse en woon sinds 16 jaar in België. Ik heb theater en performance gestudeerd aan de Universiteit van Warwick, UK en heb gewerkt als performer, regisseur, theatermaker, community en culturele werker in verschillende contexten. Ik geef ook deeltijds les in participatieve kunst praktijken aan de Karel de Grote-hogeschool in Antwerpen. EN My name is Rona Kennedy. I collect stories about vulnerbility, doubt and failure. My own and other peoples. I make theatre, performances and installations. I was born in Swaziland, am British and have lived in Belgium for the last 16 years. I studied theatre and performance at the University of Warwick and have worked as a performer, director, theatre maker, community and cultural worker in a variety of different contexts. I also teach participatory arts practices part-time at Karel de Grote university college in Antwerp.

18.10 // 16u30 // De Kleine // Arenberg

eikṓn DOOR Paulo Guerreiro

eikṓn (of εἰκών), uit het oude Grieks, is het moderne equivalent voor icoon en kan verschillende dingen betekenen: cijfer, beeld, gelijkenis, portret, beeld in een spiegel, reflectie, persoonlijke beschrijving, gelijkenis, schijn, fantoom, patroon of archetype. eikṓn gebruikt deze diverse betekenissen om beelden van het menselijk lichaam doorheen oude en hedendaagse iconografie te onderzoeken. Waarbij deze representaties, als deel van een esthetisch canon, functioneren als spiegel voor de mens en zijn zelfbeeld.

Coach: Marc Vanrunxt / Partner: kunstZ

PAULO GUERREIRO woont en werkt in België. Hij studeerde choreografie in de Hogeschool voor Dans in Lissabon en werkte met verschillende choreografen doorheen Europa. Zijn eigen werk neemt zeer diverse vormen aan (choreografie, videokunst, installaties …) waarin het lichaam steeds het centrale element is. Paulo presenteert zijn projecten in verschillende theaters, musea en galerijen in Europa. De laatste tijd werkt hij ook als coach rond lichaamsbewustzijn, creativiteit en beweging voor organisaties zoals De Veerman, l’O en Cacao Bleu.

18.10 // 19u30 // De Kleine // Arenberg

Performing the self – The interview DOOR Enrica Camporesi & Elena Mazzi

The text-based-play is in English and Arabic with Dutch subtitles

Welcome!

Please, have a seat.

This is an open inquiry about the implicit value of credibility in the making of our decisions.

Would you consider the following questions and reflect about how much trust you would need to let someone take care of your kid for an hour?
How do you establish if someone is credible enough to be chosen as your psychologist?
Is a credible person a woman who lies about her age?

To gain trust is vital and primary. And so it is to establish someone else’s credibility.
This instinctive process is an ancestral remnant which is fundamental to our survival.

Why should we doubt about it?
But can we always trust in trust?
Why should someone try to take a distance from such a rooted and essential mechanism of judgment?
How and why should we struggle to achieve neutrality in the evaluation of another human being?

Text, dramaturgy and set design: Enrica Camporesi and Elena Mazzi / On stage: Enrica Camporesi, Ghiath Al Jebawi / Partners: Musumeci Arte Contemporanea galerij (Brussel) & HET STEEN/HET PALEIS

ELENA MAZZI (1984) is a visual artist, working with specific geographical and socio-political contexts. Her poetics deal with the relationship between man and the environment in which he lives and with which he must reckon on a daily basis. This analysis, which often follows an anthropological approach, investigates and documents an identity which is at the same time personal and collective, and gives rise to forms of exchange and transformation. She recently showed at HIAP Helsinki, GAM Turin, Istanbul Biennale, Mediterranea Biennale-Milan. She recently was Winner of nctm e l’arte: Artists in Residence (grant in support of Italian artists abroad), Winner of Illycaffè S.p.a Scholarships for UNIDEE University of Ideas, Pistoletto Foundation (IT), Special mention for ‘Arte, patrimonio e diritti umani’ prize, Connecting Cultures association (IT), Winner of Sandretto Re Rebaudengo Prize, Winner of Antwork Awards for the 17° Mediterranea Biennale // ENRICA CAMPORESI After an academic formation in Arab language and literature, Enrica Camporesi (1985) combined working as a theatre director for socio-cultural projects with non-professional actors, refugees and asylum seekers with her research, translating (Arabic-Italian-English), PR and project writing activity for cultural associations and institutions in Lebanon, Egypt, Italy and Belgium. She is currently (since March 2016) working for Atlas (Antwerp) as ‘social integration teacher’ (Inburgering) for Arab migrants and refugees where she gathers on a daily base information, life stories and different cultural perspectives about truth and credibility assessments in the asylum procedure. This is her first draft for a full-length stage play.

18.10 // 21u00 // De Kleine // Arenberg

De bocht van Münchhausen DOOR Gilles Torfs

We zijn weer
waar we ons leven
slijten in dagen
en jaren.

We blijven,
gaan nooit meer weg

Niemand zal
ons ooit verlossen

We graven ons vast
want we willen niet bevrijd worden

We staan tegen de muur,
de rand van ons eigen leven.

Vier vrouwen. Hun werk. Hun vreugdekreten en tranen. Onderling verbonden en verdeeld. Allen wroetend naar geluk. In gezin en kinderen. Eindeloos verloren lopend.

En de man. Die kijkt.

Actrices: Sarah De Wilde, Britt Tack, Alice De Waele, Leen Dockx / Scenografie: Sfun / Sound: David Alexander Currie

GILLES TORFS Scenarist/theatermaker. Artistieke leiding over collectief Storm Troep. Neemt hierin scenario, regie en spel in handen. Met dit collectief schuimt hij straten, scholen en culturele centra af. Binnen het collectief onderzoekt hij de combinatie tussen straat- en verteltheater en hanteert hierbij een eigen, absurde taalidioom die sterk visueel en fysiek is. Gaat op zoek naar de pijnpunten op het kruispunt van mens en maatschappij. Speelde recentelijk bij Laika in Piknik Horrifik.