
Imprisoned Gods (MIUNGU GEREZANI) van Lukah verkent ancestrale Afrikaanse geloofsovertuigingen, met focus op de gemeenschappen van Alkebulan, de oude naam van het continent. Deze rijke spirituele tradities werden ontwricht door kolonisatie en de komst van het christendom, wat leidde tot een dichotomie van goed en kwaad en het verlies van traditionele waarden.
Geïnspireerd door Nakomitunaka van Kiamwangana Verckys bevrijdt de voorstelling Afrikaanse beelden en maskers uit hun statische bestaan in westerse musea. Bijbelverzen en kruisen worden verweven met Afrikaanse rituelen, terwijl dansers uit Goma – elk met hun eigen stijl (Rega, Tembo, Shi, Hunde) – Lukahs choreografie verrijken. De uitspraak “De goden zijn gevangen” verwijst naar de massale verplaatsing van Afrikaanse cultusvoorwerpen naar Belgische musea.
De voorstelling onderzoekt de spanningen tussen beide geloofswerelden en hun hedendaagse impact. Kostuums, geïnspireerd op de raffia minganji, symboliseren de overdracht van macht, terwijl maskers van Precy Numbi en christelijke projecties deze botsing verder onderstrepen. Percussiegerichte muziek versterkt de dualiteit tussen Afrikaanse tradities en het koloniale erfgoed.
Dans dient hier niet ter imitatie, maar als een levend referentiekader dat Lukahs choreografische taal vormgeeft. Hip-hop fungeert als verbindende factor tussen de dansers, die samen hun persoonlijke geschiedenis verkennen en herschrijven. Het publiek wordt uitgenodigd in een wereld waar perspectieven verschuiven en dogma’s vervagen.
Beeld © Michiel Devijver